Followers

Rabu, Ogos 17, 2011

Berani buat, beranilah tanggung..

Salam.. Salam sejahtera..

Orang kata, kalau berani buat maka kenalah berani untuk menanggung.

Merujuk kepada tajuk berita di laman portal paling NEUTRAL iaitu MALAYSIAKINI pada 16 Ogos 2011 yang bertajuk "Imam kecewa selepas ditangkap dalam BERSIH". 


Secara peribadi saya simpati dengan luahan hati imam tersebut. Saya juga amat simpati dengan nasib beliau sekarang.

Namun begitu adakah beliau yang juga seorang imam sebelum ini menyedari akan apa yang dilakukannya semasa hendak turut serta di dalam perhimpunan BERSIH?

Adakah beliau tidak menerima arahan atau surat rasmi daripada Jabatan Agama Johor (JAJ) supaya tidak turut serta di dalam perhimpunan yang tidak mendapat permit polis itu?

Saya simpati dengan beliau tetapi dalam masa yang sama saya menyokong tindakan penggantungan tugas imam tersebut oleh JAJ. Kita tidak mahu arahan atau amaran hanya sekadar gertakan tetapi tiada tindakan. Maka tindakan itu adalah wajar. Alhamdulillah JAJ berani bertindak dan bukan hanya sekadar AMARAN.

Beliau menerima surat penggantungan tugas pada 2 Ogos 2011 kerana melanggar arahan JAJ dan penggantungan selama 3 bulan itu juga rasanya akan melibatkan pembekuan elaun sebanyak RM750 sebulan.

Seperti biasa Malaysiakini akan melaporkan berita ini untuk meraih simpati dan saya yakin InsyaAllah rezeki itu ada di mana-mana. InsyaAllah imam ini akan mendapat imbuhan daripada penganjur BERSIH yang simpati dengan nasib beliau. Manalah tahu beliau akan diundang untuk berceramah di pentas-pentas seperti mana bekas pengkritik Raja Lawak.

Walau apa pun, saya menyokong tindakan JAJ itu. Arahan dan amaran sudah dikeluarkan dan apabila seseorang itu berani melanggar arahan maka ia juga perlu berani berdepan dengan tindakan.

Berfikir sebelum bertindak. Jagalah periuk nasi kita sendiri. Jangan hanya mengharap makanan percuma di khemah polis seperti di perhimpunan BERSIH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan