Followers

Khamis, Disember 29, 2011

Keluhan seorang Guru

Salam dan salam sejahtera.

Cuti Krismas yang lalu saya telah berjumpa dengan seorang hamba Allah yang menjadi tempat rujukan saya dalam hampir setiap keputusan penting. Bermula dengan hal yang berkaitan pelajaran sehinggalah keputusan peribadi untuk masa depan akan dirujuk demi mendapatkan keputusan yang terbaik setelah berfikir dengan bijak dan bijaksana.

Saya tergamam apabila diajukan soalan mengenai UMNO.


Apa itu UMNO?


Kenapa logo UMNO begitu?



Kenapa keris di bendera ada satu tapi di logo ada dua?

Mana lagi satu keris? Dia orang jual ke?

Siapa penasihat-penasihat kepada pemimpin-pemimpin UMNO dahulu?



Kenapa Dato' Onn Jaafar keluar dari UMNO? (bukan versi buku teks)

Saya tidak akan memberitahu kesemuanya di sini. Seeloknya anda sebagai pembaca memikirkannya. Sewajarnya juga ahli-ahli UMNO yang sayang kepada UMNO dan setia kepada parti mengetahui perkara ini.


Adakah pemimpin-pemimpin utama UMNO tahu akan jawapan kepada persoalan-persoalan di atas?


Saya tidak mahu menaip begitu panjang kerana ramai khususnya pemimpin-pemimpin saya tidak ada peruntukan masa untuk membaca.


Cuma saya hanya ingin mengingatkan bahawa, ketika kepimpinan Allahyarham Dato' Onn Jaafar dan Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj, kedua-duanya dikhabarkan meminta nasihat daripada golongan-golongan alim ulama untuk membuat keputusan penting parti dan negara. Salah satunya yang kita semua ketahui ialah berkaitan dengan tarikh kemerdekaan negara kita.


Hari ini pula bagaimana? Jika di zaman Pak Lah, beliau mempunyai penasihat-penasihat yang hebat seperti menantunya, bagaimana pula dengan Dato' Sri Mohd Najib? Mungkin beliau juga memiliki penasihat yang hebat seperti pegawai-pegawai perisik di agensi-agensi tertentu. Segalanya mungkin sahaja.


Saya menaip kali ini selepas melihat kekecewaan di raut wajah guru saya yang terlalu letih dengan sikap pemimpin-pemimpin negara khususnya pemimpin UMNO. Perjuangan demi agama, bangsa dan tanah air kononya. Agama apa? bangsa mana? tanah air siapa? Jika masing-masing cuba menjaga periuk nasi sendiri dengan hajat untuk terus kekal berkuasa di kerusi parlimen masing-masing.


Saya juga amat kecewa dengan itu semua.


Sekiranya diizinkan oleh-Nya, saya akan menaip dan memberitahu mengenai satu peristiwa di Batu Pahat, Johor. Peristiwa di mana seorang manusia yang terlalu lama berada di satu kedudukan sehingga 'menutup' peluang golongan akademik untuk membuat program kemasyarakatan di kampung tertentu.


Allahyarham Syeikh Abdullah Fahim
Salah seorang ulama yang dicari oleh pemimpin tertinggi negara dan pemimpin-pemimpin utama parti politik negara ini.
(Al-Fatihah)


Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan