Followers

Rabu, September 16, 2009

'Rasul Melayu' ditahan JAIS

Abdul Kahar Ahmad Jalal
atau dikenali sebagai
Rasul Melayu

SHAH ALAM: Selepas lebih tiga tahun melarikan diri daripada dibicarakan atas tuduhan mengaku sebagai Rasul Melayu, menyebarkan doktrin palsu, menghina Islam, dan menghina pihak berkuasa Islam, akhirnya Abdul Kahar Ahmad ditahan, pagi tadi.

Tertuduh ditahan sepasukan pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) selepas melarikan diri ke rumah barunya di Sungai Long, Kajang.

(Mutakhir - Berita Harian - 16 September 2009)

Persoalannya apakah tindakan yang akan dikenakan terhadap Rasul Melayu ini? Setahu saya peruntukan undang-undang syariah negara ini tidak mampu mengatasi masalah ini.. Saya yakin Rasul Melayu ini akan dikenakan denda kalau tidak silap saya mungkin tak lebih RM3000.00 dan penjara serta sebatan..

Saya tidak berapa mahir mengenai peruntukan undang-undang mahkamah syariah oleh sebab itu saya tidak akan memperkatakan berlandaskan undang-undang syariah.

Sebenarnya di luar sana bukan hanya si Kahar ni sahaja yang mengaku Rasul Melayu, mungkin ramai lagi.. Ada juga yang mengaku sebagai Imam Mahadi dan sebagainya.. Ada juga yang hanya melakukan amalan zikir tanpa solat, nikah batin dan sebagainya..

Persoalannya mengapakah perkara ini berlaku? Adakah kelemahan dari segi pemantauan atau kelemahan iman seseorang itu sendiri?

Rasanya Malaysia perlu mengamalkan undang-undang Hudud untuk memastikan tiada sesiapa berani melakukan perkara-perkara sedemikian.. Undang-undang Hudud yang saya maksudkan adalah undang-undang Hudud versi Al-Quran dan bukannya versi sesebuah institusi politik..

Fikirkanlah wahai generasi muda..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan