Followers

Selasa, April 20, 2010

Kebenaran yang pahit..

Salam.. Salam Sejahtera..

Untuk mengelak daripada 'tersesat' maka saya akan cuba untuk tidak menulis mengenai agama. Orang jahil seperti saya tidak boleh bertanya atau pun mempersoal mengenai agama apatah lagi mengeluarkan pendapat yang bercanggah sedikit walaupun hanya sekadar persoalan kerana akan menjatuhkan martabat golongan-golongan tertentu.

Akhirnya kini saya dapat kepastian mengenai kata-kata guru saya yang pernah bersekolah pondok di Perlis dan kini menetap di Batu Pahat. Saya dan rakan-rakan memanggil beliau dengan panggilan profesor - bebas. Beliau mengatakan bahawa kebenaran itu sesuatu yang sukar untuk di terima oleh mereka yang sudah terbiasa dengan perkara tersebut. Apakah yang cuba beliau maksudkan?

Apabila di minta untuk memberikan pendapat sama ada dalam bidang ilmu mempertahankan diri, agama, jabatan-jabatan kerajaan, hatta pemimpin-pemimpin di peringkat bawahan mahupun negara, kita perlu mengatakan kebenaran tanpa perlu menjaga hati orang yang mendengar pendapat kita. Itulah yang cuba disampaikan. Pemimpin negara, sama ada kerajaan mahupun pembangkang.

Barulah saya sedar apa yang cuba disampaikan oleh profesor itu, "kalau kita tahu sesuatu perkara kita kena beritahu supaya mereka yang tidak tahu akan menjadi tahu.. tapi kita kena ada kekuatan untuk mempertahankan hujah kerana mereka ini sudah sebati mengatakan bahawa Islam itu Melayu dan Melayu itu Islam.. mereka kena sedar bahawa Islam itu adalah agama dan Melayu itu adalah bangsa..".

Disebabkan kelantangan profesor itu suatu ketika, beliau telah di 'gam' daripada stesyen televisyen. Adakah Dr. Mohd Asri Zainul Abidin -mantan Mufti Perlis- juga akan menerima nasib yang sama? Kita tunggu dan lihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan