Followers

Rabu, November 18, 2009

"POLITIK HANTU"

Salam.. Salam Sejahtera.. Salam 1 Malaysia..

Artikel ini bukanlah berkaitan dengan isu semasa mahupun soal hati dan perasaan, apatah lagi berkaitan putus cinta ataupun cinta pandang pertama.

Artikel ini hanyalah perkara biasa. Hanya ulasan untuk buku yang telah beberapa kali di baca dan cuba hendak dimasukkan ke dalam blog ini sebagai ulasan untuk di kongsi bersama. Akan tetapi terlupa dek kesibukan diri.

Semasa pemilihan UMNO yang diadakan pada bulan Mac yang lalu, bapa saya yang berada di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) atas urusan khas melibatkan UMNO telah menelefon saya dan bertanya adakah saya inginkan buku politik. Saya hanya meminta buku hasil tulisan S.H. Alattas dan tidak mahu yang lain. Akan tetapi bapa saya tidak menemui buku S.H. Alattas atau Pak Habib itu. Lantas saya meminta bapa saya membelikan saya buku "Politik Hantu" hasil tulisan Dato' Raja Ahmad Niza bin Raja Ismail. Setiap kali bapa saya ke PWTC atas urusan seperti ini, saya hanya meminta buku sahaja.

Buku "Politik Hantu" adalah hasil tulisan Dato' Raja Ahmad Niza bin Raja Ismail. Buku ini merupakan karya penulisan berbentuk novel yang menceritakan mengenai politik dalaman Parti Kebangsaan Melayu Bersatu atau UMNO, yang juga merupakan tulang belakang kepada Barisan Nasional.

Buku atau novel setebal 303 muka surat ini menunjukkan jalan cerita yang agak menarik dan jalan ceritanya di susun dengan penuh kreatif. Di samping itu, turut diselitkan juga beberapa kata hikmat yang menyentuh hati pembaca serta kata-kata falsafah yang agak rasional.

"Politik Hantu" memaparkan cerita mengenai perebutan kuasa dalam UMNO Bahagian Tanjung Tiga. Diceritakan mengenai perebutan jawatan yang di rancang bagi menggantikan ketua yang sudah 'lupa diri'. Walaupun begitu, apa yang menarik di sini ialah perebutan jawatan tersebut memperlihatkan calon yang ingin merebut jawatan tersebut terpaksa membelanjakan wang yang banyak iaitu di antara RM50,000 hingga RM200,000. Wang-wang tersebut digunakan untuk di beri kepada wakil-wakil di peringkat cawangan UMNO dan untuk melancarkan jentera kempen calon yang bertanding.

Watak-watak di dalam novel ini ialah :

  1. Datuk Hashim (Ketua Bahagian / ADUN)
  2. Badrul (Timbalan Ketua Bahagian)
  3. Wali (Naib Ketua Bahagian)
  4. Habsah (Ketua Wanita)
  5. Rasul (Ketua Pemuda)
  6. Roseaida (Ketua Puteri)
  7. Halim (Pegawai Khas Datuk Hashim)
  8. Datuk Ghafur (AJK Bahagian / Ahli Parlimen)
  9. Ahmad Bashir (Bekas Ketua UMNO Bahagian & ADUN / di gelar Mahaguru Politik)
  10. Pak Sharif (bekas Ketua UMNO Bahagian & ADUN / di gelar Pakar Rujuk)

dan beberapa watak pembantu yang lain.

Konflik berlaku apabila Badrul yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian selama 3 penggal di minta oleh Wali, Habsah, Rasul, Roseaida serta Mahaguru Politik iaitu Ahmad Bashir untuk melawan Datuk Hashim selaku Ketua UMNO Bahagian Tanjung Tiga. Di sini jelas memperlihatkan bahawa wujud konflik jiwa terhadap Badrul sama ada ingin mempertahankan prinsip dirinya ataupun melawan demi untuk mendapatkan jawatan yang lebih tinggi.

Atas sebab itulah maka Badrul meminta nasihat daripada Mahaguru Politik Ahmad Bashir yang sememangnya ingin menghancurkan kerjaya politik Datuk Hashim sebab berdendam kerana ditewaskan oleh Datuk Hashim suatu ketika dahulu. Motif Ahmad Bashir adalah balas dendam.

Badrul juga turut mendapatkan nasihat daripada Pak Sharif yang juga merupakan bekas ADUN. Pak Sharif seorang veteran UMNO yang sayang kepada parti tersebut. Dia berjuang demi agama, bangsa dan tanah air, dan bukannya demi wang. Kebanyakkan nasihat yang diperolehi daripada Pak Sharif adalah merupakan nasihat yang benar-benar bernas dan mencerminkan tahap kebijaksanaan Pak Sharif.

Bagaimanakah klimaks novel ini? Adakah Badrul akan melawan Datuk Hashim dan merebut jawatan Ketua UMNO Bahagian Tanjung Tiga? Adakah Badrul akan melanggar prinsipnya untuk mendapatkan jawatan dengan menggunakan wang Ringgit? Nasihat siapakah yang Badrul akan turuti? Adakah nasihat Mahaguru Politik Ahmad Bashir atau nasihat Pak Sharif yang sudah tua itu?

Jika anda inginkan jawapan, silalah cari dan baca buku/novel ini. "POLITIK HANTU".

4 ulasan:

  1. Dulu, Kini dan Selamanya18 November 2009 3:38 PG

    Sangat Menarik

    BalasPadam
  2. Dulu, Kini dan Selamanya terima kasih..

    BalasPadam
  3. wah! smua karekter dlm ni smua wakil rakyat plak? hahaha adoi... eh! cte psl UMNO rupanyer... ada jual kt mne? brapa rm? aku pun semenjak ikut blog ko ni tetiba jd terminat plak politik2 ni? hehehe

    BalasPadam
  4. x semua wakil rakyat bro..buku ni jual kat kedai2 buku tp kalau ko cari kat kedai jual alat ganti kenderaan memang xde..susah jugak nak cari buku ni..harga aku x ingat pulak..kita kena tau jugak hal2 politik,jgn tau nak berhibur je.jgn smpai tanah air dah terjajah baru sibuk nak berpolitik

    BalasPadam