Followers

Rabu, Mei 05, 2010

Antara TANGGUNGJAWAB - Perkara dah jadi..

Salam.. Salam Sejahtera..

Ada beberapa soalan provokasi daripada rakan-rakan yang secara menyindir bertanya kenapa saya tidak menulis mengenai kisah remaja yang meninggal dunia kerana di tembak polis. Mereka bertanya adakah saya menyokong Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dalam hal ini? Jawapan paling mudah MALAS dan kalau inginkan jawapan yang jujur daripada saya ialah semua pihak yang terlibat di dalam kes itu adalah bersalah.

(gambar malaysiakini)

Dalam perkara ini kita kena melihat punca masalah itu sendiri. Bukanlah hendak menyalahkan mana-mana pihak tetapi cuba kita renungkan bersama bagaimana seorang remaja yang berusia 15 tahun boleh memandu kereta? Pada usia 15 tahun adakah remaja itu sudah memiliki lesen memandu? Daripada manakah Allahyarham belajar memandu kereta? Persoalan utama adalah siapakah pemilik kereta tersebut?

Namun begitu, kita semua termasuk saya sendiri melihat kesalahan itu adalah mutlak kepada PDRM sendiri. Kita tidak melihat faktor lain kecuali meletakkan kesalahan itu pada bahu PDRM. Persoalan yang kerap ditimbulkan di dalam laman sosial Facebook ialah adakah polis Malaysia cukup lemah untuk menghentikan kereta yang di pandu oleh remaja berusia 15 tahun? Pada saya dalam suasana yang kelam kabut itu sukar untuk menentukan usia pemandu kenderaan.

Saya tidak mahu membela mana-mana pihak dalam perkara ini. Cuba kita meletakkan diri kita di posisi sebagai anggota polis yang bertugas ketika itu dan pemandu kereta yang di kejar oleh polis.

Jika saya berada di posisi Allahyarham, sudah tentu saya akan melakukan perkara yang sama kerana saya melakukan kesalahan. Kesalahan yang saya lakukan adalah saya tidak memiliki lesen memandu. Selain itu saya juga melakukan kesalahan yang lain dan menyebabkan kenderaan saya di kejar oleh beberapa buah motosikal. Sekiranya polis sudah melepaskan tembakan kenapa tidak saya berhenti saja.

Andai kata saya adalah anggota polis yang bertugas, saya juga akan mengejar kereta yang di pandu secara mencurigakan. Jika sudah diarahkan berhenti tetapi tidak dipatuhi, hal ini sudah tentu menimbulkan tanda tanya. Kerana apa? Kerana waktu itu sudah berada pada awal pagi. Tindakan anggota polis itu juga di lihat wajar. Cuma yang menimbulkan tanda tanya adalah tembakan yang dilepaskan itu sahaja. Saya tidak tahu atas dasar apa tembakan itu dilepaskan dan kebetulan terkena Allahyarham.

Secara peribadi saya melihat wujud 'salah faham'. Anggota polis yang bertugas itu menjalankan rondaan dan tidak tahu pemandu kenderaan itu adalah remaja berusia 15 tahun. Saya yakin jika polis mengetahui pemandu itu adalah remaja mungkin isu kematian ini tidak hangat seperti hari ini.

Pada pendapat saya juga isu ini tidak sewajarnya dipolitikkan. Kita tidak sewajarnya mengadili kes tersebut tanpa mendengar daripada kedua-dua pihak, walaupun sudah ada kenyataan media dikeluarkan oleh sebelah pihak. Ini tidak adil kerana anggota polis yang terlibat juga perlu mengeluarkan kenyataan di media. Jika semua bermain di media maka yang akan mengadili kes ini adalah khalayak umum.

Saya kecewa dengan sikap sebahagian ahli politik yang mencerca PDRM sehingga melupakan tanggungjawab dan beban tugas yang mereka pikul. Sememangnya kita mengakui bahawa gaji anggota keselamatan itu di bayar melalui cukai yang dikeluarkan oleh rakyat Malaysia, tetapi kita juga perlu menyedari bahawa tanpa khidmat mereka adakah kita mampu hidup dengan aman di negara ini? Jangan kerana seekor nyamuk habis kelambu kita bakar.

Sesuatu yang menarik ialah dalam satu masa ada manusia yang menghina polis tetapi apabila ada masalah mereka akan membuat laporan kepada polis, apa ni???

Saya sedang menanti sehingga hari ini desakan daripada pihak-pihak tertentu supaya ditubuhkan suruhanjaya siasatan kematian anggota tentera yang meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya di Mersing yang melibatkan Ahli Parlimen pembangkang. Saya juga tertunggu-tunggu reaksi mereka terhadap tindakan gigit telinga yang dilakukan oleh anggota pembangkang terhadap anggota polis. Apa pula kisah dengan anggota-anggota polis yang cedera parah dan maut dalam melaksanakan tugas? Mana suara-suara yang memperjuangkan nasib mereka?

Wajarkah kematian itu dipolitikkan? Setiap perkara perlu di bela..

Semoga seluruh ahli keluarga Allahyarham tabah dalam menghadapi ujian ini. Semoga Allah S.W.T mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Aminulrasyid Amzah. Al-Fatehah..

4 ulasan:

  1. Wajarkah kematian itu dipolitikkan?
    Tidak wajar..

    sama2 lah kite tunggu keputusan..

    BalasPadam
  2. Yang bersalah tetap bersalah. Tak perlu menunding jari.

    BalasPadam
  3. dalam hal ni semuanya salah...termasuk kita sekali..

    BalasPadam
  4. ini semua takdir.
    tak bole nak salahkan sape2.

    BalasPadam