Followers

Rabu, Disember 02, 2009

Fitnah - Tak Mengenal Siapa..

Allah S.W.T berfirman di dalam al-Quran surah al-Baqarah, "...dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada membunuh...".

Salam.. Salam Sejahtera.. Salam 1 Malaysia..

Saya tidak mahu mengupas panjang lebar mengenai fitnah. InsyaAllah kita semua mengetahui apa yang dimaksudkan dengan fitnah.

Walaupun tanpa merujuk Kamus Dewan, kita mengetahui bahawa fitnah adalah sesuatu tuduhan tidak benar yang ditujukan kepada pihak lain.

Fitnah - Tak Mengenal Siapa. Tajuk ini sebenarnya merujuk kepada pengalaman saya sendiri semasa mewakili bapa saya di Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). Ketika itu bapa saya baru selesai menjalani pembedahan di kaki dan tidak mampu pergi ke mesyuarat tersebut. Kehadiran saya telah dimaklumkan sendiri oleh bapa saya kepada pihak-pihak berkenaan.

Semasa di dalam mesyuarat tersebut, terdapat seorang lelaki bergelar bapa dan berstatus pendidik di sekolah lain telah mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah terhadap bekas pelajar tingkatan enam sekolah tersebut. Lelaki tersebut bercakap dengan penuh yakin dan berkobar-kobar dan mungkin beliau tidak mengetahui kehadiran saya di mesyuarat tersebut bukan sahaja sebagai wakil bapa saya tetapi juga sebagai bekas pelajar sekolah tersebut.

Apabila saya mendengar kata-kata berunsur fitnah terhadap rakan-rakan seangkatan dengan saya, saya lantas bangun dan minta untuk bercakap. Alhamdulillah, Yang Di-Pertua PIBG telah membenarkan saya untuk bercakap ketika itu.

Ketika itu saya perlu mempertahankan maruah rakan-rakan seangkatan kerana kami di fitnah di depan khalayak ibu bapa dan guru-guru. Apa guna mempertikai kami jika kami tidak ada ketika itu untuk mempertahankan diri.

Sebagai menghormati beliau yang juga seorang pendidik (bukan sekolah saya) saya tidak terus menghentam beliau. Tetapi saya bersyukur kerana usul beliau di dalam mesyuarat tersebut telah di tolak. Jika hendak menuduh pun eloklah disertakan dengan bukti.

Walaupun begitu saya rasa terkilan kerana budaya fitnah ini sebenar turut berada dalam lingkungan generasi pendidik. Sebelum ini saya juga pernah di fitnah dengan perkara yang lebih teruk tetapi itu semua berlaku di belakang saya sahaja. Maklumlah mereka semua memang suka main belakang. Tetapi semasa di mesyuarat PIBG itu saya mendengar dengan telinga sendiri.

Kita biasa mendengar cinta itu buta, rupa-rupanya fitnah juga buta. Fitnah tak kenal siapa..

Jika saya tahu perkara tersebut adalah fitnah, saya akan terus membetulkannya hatta yang berada di depan saya adalah mereka yang berstatus pendidik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan