Followers

Sabtu, Januari 23, 2010

Blog hina Al-Marhum Sultan Johor..

Salam.. Salam Sejahtera..

Sebuah blog di kesan telah menghina Al-Marhum Baginda Sultan Johor, Al-Marhum Sultan Iskandar ibni Al-Marhum Sultan Ismail.

Blog yang dikenali sebagai Pemerhati Bebas itu pada saya lebih BEBAS ke arah PAS.


*Sebelum pemilik blog memadamkannya, eloklah saya memaparkannya di sini untuk anda semua membacanya...

Dah mampos buat cara mampos la.

Oleh : AdukaTaruna

Dah mampos buat cara mampos la. Boleh plak simpan mayat nak tunggu Datuk Bendahara balik dari shopping. Boleh meeting isytihar sedang terlentang. Pada hal dah mampos pagi tadi. Pergi mampos sama lu. Bodoh punya kerajaan spesis stupid.

Apa yang menjadi kemusykilan saya ialah penulis blog tersebut jelas menunjukkan KEBODOHAN dan KEBANGANGAN yang jelas dan nyata tanpa perlu di suluh-suluh lagi.

Penulisan oleh pemilik blog yang dikenali sebagai Aduka Taruna ini secara tidak langsung telah menyediakan ruang untuk pengunjung memberikan komen-komen yang amat sensitif dan tidak bertanggungjawab.

Apakah niat sebenar penulisan tersebut? Adakah mereka ingin memalukan insan yang telah meninggal dunia?

Komen yang menarik perhatian saya ialah berkenanaan berkabung di dalam Islam. Soalan saya adakah air jampi tok guru itu ada di dalam Islam? Adakah wujud jampi serapah di dalam Islam? Jika tiada mengapa berebut-rebut untuk meminta air jampi daripada Tuan Guru?

Sebagai Anak Jati Negeri Johor Darul Ta'zim, saya berasa amat terhina dengan penulisan tersebut.

Betapa BODOH dan ceteknya ilmu yang dimiliki oleh pemilik dan penulis blog tersebut.

Sudah tiba masanya Kementerian Dalam Negeri mengambil tindakan tegas terhadap penulis blog tersebut.

Harapan anak kelahiran Johor yang menjadi Menteri Dalam Negeri, janganlah hanya mengertak tetapi tiada tindakan dilakukan.

Ambil tindakan segera terhadap mereka yang melampau ini!!!

106 ulasan:

  1. perkara ni x bleh dibiar ni,,,,meghina kerabat diraja...mmg ptut ada tindakan susulan biar dia terima padah diatas apa yang ditulis..

    BalasPadam
  2. betul tu.. saya sudah maklumkan perkara ini kepada pihak yg berkenaan di Johor.. insyaAllah mereka akan ambil tindakan segera..

    BalasPadam
  3. Hancur maruah Bangsa Melayu!! hilang adab, hilang sopan,pupus budaya...***inilah jadinya jika ketandusan ilmu***yang bodoh berguru pada yang bangang***yg bangang (wali selipar) kata "mu tulih la gapo2 mu nok tulih mugo kito bebah besuara....kunci surgo pung hambo pegee...mu wat gapo pung mu masuk surgo!!!...ADUKA TERUNA PELAJAR CERMERLANG PAS YANG DERI TANGGUNG JAWAB SEBAGAI PENULIS BLOG.....DIBAWAH BIMBINGAN WALI SELIPAR DAN KHALID GEREJA...SYABAS!!!!!

    BalasPadam
  4. Buat Malu Bangsa Melayu.

    Walaubagaimana pun Almarhum semasa hidupnya kita sama sekali tidak layak menilainya. biarlah Allah SWT yang maha ESA menilai dan menentukan segalanya.

    bukankan kita sebagai umat islam itu bersaudara dan wajib bagi kita memelihara maruah dan aib saudaranya?

    BalasPadam
  5. saya setuju dengan anda yg memberi komen.. hidup dan mati seseorang anak Adam itu hanya Allah S.W.T yg layak menilainya.. Jangan hanya nampak perkara yg buruk sedangkan perkara yg baik itu dinafikan..

    saya malu sebagai orang Islam kerana ada juga saudara seagama dengan saya berkelakuan sedemikian.. Alhamdulillah saya bangga apabila seorang rakan saya berketurunan Cina dari Pontian Johor berkeras menentang tindakan sedemikian.. Orang Cina Johor mempertahankan Kesultanan Johor.

    BalasPadam
  6. Sebagai Orang JOHOR, kita cari dia, bagi makan selipar...Selipar dan kasut-kasut aku saiz 11...Cukup x nak masukkan dalam mulut si bangang tu????

    BalasPadam
  7. apa lagi ds hisammudin ,ambil tindakan dgn segera.ini adalah satu penghinaan pada raja kita.menteri K.D.N tuu....

    BalasPadam
  8. Nampaknya pemilik blog AdukaTaruna dah kecut perut dengan serangan bertubi-tubi daripada khasnya anak2 jati negeri JOHOR.. jangan main2 dengan kami!!!

    jika AdukaTaruna ini berada di pihak yang benar, mengapa menutup akaun blog tersebut??? berani buat beranilah tanggung!!!

    Pengecut!!! inilah baka2 raja petra..raja bangsat!!!

    mengapa di hina insan yang telah tiada? nama je pendukung parti Islam tapi JAHIL / BODOH / BANGANG dalam ilmu2 asas keIslaman...

    *Maaf..saya agak emosi dalam isu ini.

    BalasPadam
  9. susah nak maafkan org mcm ni...nak lg bile 'dia' tulis "kerajaan spesis stupid"....
    ikut sedap jari je nak taip....dah jadik mcm ni tau pulak takut...boleh blahh!

    BalasPadam
  10. tu tandanya dia tak fikir sebelum menaip..jangan pulak lepas ni dia nak lepas tangan atas kesalahan jari2 dia yg menaip tu..

    BalasPadam
  11. sungguh kurang ajar.....dia tu hidop kt negara mane....klu cetek tentang agama jgn nk cakap pasal agama tah2 dia cara nk urus jenazah pon x tau..last skali budak tu mmg bangang...

    BalasPadam
  12. islam tanpa sultan dan raja suatu yg perlu kita risaukan.
    pemulis blog tu geng dajjal babi anak haram...sebab tu dia bodoh

    BalasPadam
  13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  14. amat kesal
    orang Melayu Islam kita sudah jauh menyimpang dari ajaran Islam

    BalasPadam
  15. pandai plak mintak maaf ...adeh

    http://adukataruna.blogspot.com/2010/01/permohonan-maaf-kepada-seluruh-rakyat.html

    BalasPadam
  16. tu la..kepala hotak duk kt bontot..tulis blog panjang2 pun x guna kalau xpk dulu sbelum tulis..wat taik aje..rasa la kene tangkap nt...baru glemer adukataruna tu..ni la contoh attitude pihak pembangkang..ni ke yg nk dibanggakan sgt dgn PAS?backup pas wat tu ini..diri sdiri cakap cam sial..akunk tgk muke ko kt tv aduka taruna..xyah mtk maaf sbb mmg kebodohan n kebangangan ko dah terserlah dah..bahlol!!tulis macam ko ni x mati jer..

    BalasPadam
  17. Page not found
    Sorry, the page you were looking for in the blog AdukaTaruna does not exist.

    tau takut!!! kalu exist lagi sure dah makan makan selipo mamat nih!

    BalasPadam
  18. sedihnya ada anak melayu yang hilang pedomannya sebagai orang melayu beragama islam.nampak sangat aduka taruna ni anti kerajaan.orang macam ni mesti dicari kerana spesis macam nilah yang merbahaya kepada keamanan negara kita.

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum,

    Pertamanya, saya rakyat Perak ingin mengucapkan salam takziah kepada kerabat di raja dan rakyat Johor. Terasa sedih rasanya kehilangan satu lagi Sultan. Marilah kita berdoa kesejahteraan baginda. Ucapan tahniah juga kepada Baginda Tuanku Sultan Ibrahim yang telah dimasyurkan Sultan Johor yang baru, Daulat Tuanku, Daulat Tuanku, Daulat Tuanku. Sedih bila dengar hal blog yang tidak bertanggungjawab tersebut, penulisnya memang mempunyai akhlak yang teramat rendah. Ya Allah, kenapalah ada orang Islam sebegini. Akhirulkalam, sekali lagi ucapan takziah kepada rakyat Johor keseluruhannya.

    Yang ikhlas,
    Aizam
    Perak

    BalasPadam
  20. lucutkan status warganegara penulis blog berkenaan

    BalasPadam
  21. saya ni bukan la anak johor tapi perkataan seperti yang ditulis dalam blog tu begitu melampau...sungguh biadap dan banggang...jangan menghina kerajaan negeri lain...

    BalasPadam
  22. saya stuju, orang macm ni patut kena lucut kerakyatannya dan bagi dia dok pulau-pulau yang tak de orang......baru dia tau...tak sedar diri...walaupun sya ni bukan orang johor...kita patut sedar, betapa untungnya kita tinggal malaysia yang ada raja. tu la makbapak suruh belajar pandai-pandai bukan nak suruh mengata kat orang.....

    BalasPadam
  23. tulisan tu dah kena delete..
    sila rujuk sini sementara ada..

    http://74.125.153.132/search?q=cache:djHudqUJN8QJ:adukataruna.blogspot.com/2010/01/dah-mampos-buat-cara-mampos-la.html+http://adukataruna.blogspot.com/2010/01/dah-mampos-buat-cara-mampos-la.html&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=my&client=firefox-a

    sila buat laporan polis byk²

    BalasPadam
  24. serah kan pada aku siapa yg menghina ALMARHUM BAGINDA SULTAN ISKANDAR...biar aku benam mata pedang ku ini di tubuhnya...SUNGGUH KURANG AJAR!!!...ALLAH RAHMATI ROH ALMARHUM BAGINDA SULTAN ISKANDAR...AL-FATIHAH..

    ANAK JATI JOHOR...

    BalasPadam
  25. Assalamualaikum....

    Ucapan TAKZIAH kepada kerabat Di Raja Johor dan seluruh rakyat Negeri Johor Darul Takzim khasnya dan seluruh rakyat Malaysia amnya di atas kemangkatan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail kerahmatullah. Semoga Almarhum diletakkan sebaris dengan orang-orang yang soleh di sisi Allah SWT. Menyentuh tentang Aduka Taruna si penulis blog yang menghina Kebawah Duli Almarhum Tuanku, saya dengan ini mengisytiharkan bahawa PENULIS BLOG ITU TELAH MENDERHAKA KEPADA KEDAULATAN RAJA-RAJA MELAYU dan seharusnya orang yang menderhaka kepada Tuanku, harus dilenyapkan dari bumi ini. Siapa dia yang memiliki kuasa seperti itu ? Jangan bermain api, nanti terbakar diri. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa. Jangan jadi Salman Rushdie kerana mungkin ada yang akan mengisytiharkan dihukum bunuh oleh orang-orang Melayu. Ingat ! Rukunegara ! KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA !

    Dari :
    Rizal Tawarikh
    Persatuan Anak-Anak Melayu Bugis Malaysia Daerah Kuala Sleangor.

    BalasPadam
  26. Salam...
    Pihak yang berkuasa ambillah tindakan yang tegas pada individu2 seperti ini...Selagi kita tidak tegas selagi itu anasir2 jahat bebas melakukan apa saja...

    BalasPadam
  27. Aku geram sangat dgn penulis blog pengecut laknat tu. Hangpa cari jalang Melayu tu sampai dapat. Lagi cepat lagi bagus. Aku nak tengok muka dia macam mana...Aduka Taruna Si Kecut Telor. Orang macam ni...depa perasan depa sorang saja yang terjamin masuk syurga. Depa tak tau, Tok Guru depa pun belum tentu lagi masuk....mungkin manusia terakhir selepas habis bayar hutang kat orang lain. Inilah akibatnya bila Tok Guru pun jual agama kerana gila kuasa. Aku tak mau cakap banyak...PDRM cepat2lah pi tangkap jalang melayu tu...

    BalasPadam
  28. Semakin ramai umat melayu menderhaka kepada pemerintah. Kebanyakannya pemuda-pemuda melayu yang tidak tahu asal usul mereka. Memalukan.

    Even bukan melayu pun hormat kepada Sultan Johor diatas ketegasan baginda

    Hanya orang yang lemah akal fikiran, cetek pengetahuan dan lemahnya didikan nilai-nilai murni yang terkandung dalam agama Islam sahaja yang sanggup menyatakan pandangan sebegitu

    BalasPadam
  29. saya wlaupun bukan penduduk negeri johor begitu sakit hati dengan apa yang di nyatakan oleh penulis blog itu....
    kita sebagai orang islam tak patut bercakap begitu..
    kita juga akan kembali kepadaNya..
    jgn lah sombong wahai penulis tersebut..
    jgn kurang ajar...

    BalasPadam
  30. Saya , walaupun bukan rakyat Johor tapi amat terasa kehilangan Almarhum Sultan Iskandar dan baginda adalah Sultan yang amat pentingkan rakyat ...kita sebat je penderhaka macam ni ...simpan tak guna buat malu je ...kalau boleh tembak lagi senang ...

    BalasPadam
  31. sebenarnya..malanglah ibu bapa yang menjaga dan mendidik beliau. Inilah contoh, kegagalan ibubapa mendidik dan mengajar adab dan sopan kepada beliau. Jika bukan perangai ibunya begini, pasti dia tidak disusui ibu. Alangkah malangnya ada 'rakyat' seperti ini. YaAllah, kau berikanlah petunjuk kepada orang ini. Amin

    BalasPadam
  32. tangkap je...
    itu lah pemusnah negara...
    basor tok betul.....
    AdukaTaruna...aku nok tengok mu akan di tangkap...
    mu pergi lah duk dalam negara lain......
    ........PEMUSNAH NEGARA.......

    BalasPadam
  33. paling penting sekali, kita jangan jadi mcm dorang, salahkan orang tak tentu pasal dan jatuhkan hukuman walaupun tak layak. biar Allah yang menentukan. Memang yang tulis blog 2 kurang ilmu, paling sedih sekali, dia orang malaysia. Tak kenang budi dan tak sedar diri..walaupun saya bukan org johor, tapi menghina institusi raja sama mcm menghina perlembagaan malaysia yang mana dalam rukun negara menyatakan KEPERCAYAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA.ni bermakna, semua raja.Minta pihak berkuasa jatuhkan hukuman gantung sampai mati dikhalayak ramai. senang..supaya tak ada lagi melayu yang mudah lupa ni bersuara. kalau nak bersuara pun, biar dorg pikir dulu

    BalasPadam
  34. Minda orang seperti adukataruna ni bukan hanya telah di korupkan oleh tok guru nya saje tapi oleh orang2 seperti ultra kiasu dan pengkhianat melayu no 1 tu juga.Memang mereka suka mempelekehkan bangsa melayu. Siapa yang mempertikaikan kesultanan melayu? Siapa yang mempersoalkan status bumiputra melayu sebagai penduduk asal tanah melayu? Siapa yang mempersoalkan hak keistimewaan orang melayu? Siapa yang memperlekehkan agensi kerajaan yang majoritinya orang melayu seperti PDRM, MACC, ATM? Kalau rasa anda tidak selesa di negara ini, anda boleh serahkan semula kerakyatan dan pergi la ke negara yang anda rasa semuanya sama rata. Jangan kamu ingat kamu boleh menguasai negara ini kerana melayu sejati sanggup berjuang hingga titsan darah terakhir mempertahankan tanah melayu ini.......

    BalasPadam
  35. taubatlah bagi yg salah 2,xguna buat akhlak teruk..marilah menuju kejyaan,,,akhlak mulia..memaafkan,,,pelarian p....na

    BalasPadam
  36. ALLAH MAHA BESAR

    BalasPadam
  37. aku sebagai anak jati johor pun geram orang yang menulis blog memang patut disuler dipancung digangtung sampai mati kalau aku dapat dia aku akan sesak dia lepas tu aku suruh dia mintak maaf dengan kerabat diraja johor dan patut dibuang negara hantar ke kutub utara

    BalasPadam
  38. pertama skali sy mengucapkn takziah ke kpd kerabat2 sultan johor dan semoga roh beliau di tempatkan dikalangan org2 yg beriman dan dicucuri rahmat..

    sy amat kesal dengan penulis blog yg menghina almarhum sultan johor..
    adukataruna'penulis blog ini adalah ank melayu yg beragama islam yg tk tau dosa pahala..adukataruna adalah manusia yg bangang yg tk tau menilai ..sy hrp dia ditngkap dgn segera dan diberi hukuman yg setimpal..

    BalasPadam
  39. Xde keje la mamat ni..post lamende yg bagi pekdah sikit..x pasal2 maki2 sultan..xde bahasa btol..malang btol mak bapak ko...tthhuuihhh!!!

    BalasPadam
  40. salam.... sy pn bkn ank jati johor...tp sy pn sakit hati dgn mamat aduka taruna ni.....tunggu ko....tak lena tdor d buatnyer....silap2....rumah kena kepong...jaga2 ip address ko dh dh dapat...cepat2 la bersiap sedia tunggu..hukuman...

    BalasPadam
  41. Daulat tuan ku..
    serahkan pada patik utk melenyapkan Bangsat yg kalau di biarkan akan menghancurkan negara..

    Harapan patik agar penulis blog itu muntah darah 7 keturunan hendaknya..

    BalasPadam
  42. assalamualaikum

    kadang2 bila menegur orang lain tu kita tak sedar yang kita sendiri pun banyak kurang.

    Dalam Islam, makruh melambatkan pengurusan jenazah tetapi adalah lebih elok utk menyampaikan dalam bahasa yang lebih sopan.

    Dari segi penyampaian Aduka Taruna itu adalah jelas sekali kurang sopan.

    pada aku Raja bukannya tuhan dan bukannya nabi , tetapi manusia yang diangkat darjatnya oleh manusia sendiri ..

    Kita manusia ni sentiasa melakukan kesilapan.

    BalasPadam
  43. salam semua,
    facebook pengkhianat bangsa ni x tutup lg. siap add fren lg tu... nk kumpul bala tentera kot sbb nk selamatkan diri. cuba klik ke link ni

    http://www.facebook.com/search/?q=malaysia+reform&init=quick#/profile.php?v=wall&ref=search&id=100000480218680

    aku copy sblm blog dia tutup td

    BalasPadam
  44. izhahame nakyuuto25 Januari 2010 2:11 PG

    salam..sy sebagai penulis tidak memihak pada mana2 pihak,ya pon pas mahupon umno..yg pasti tindakan adukateruna adalah ZALIM kerana menghina almarhum, yakni saudara sendiri. bukan kerana almarhum itu sultan kita darjatkan, tetapi kerana beliau MUSLIM dan KETUA kita pertahankan. nevertheless, jgn la kita pula menjadi seperti adukateruna, yakni bersumpah seranah. pohonla doa kpada Illahi agar meberi pengajaran kepada si penulis itu. jgnla kamu membenci api dengan api..kelak kita semua yg binasa..sabar itu sebahagian iman..yg pasti tindakan mesti diambil SEGERA...salam

    BalasPadam
  45. Salam :

    Lucutkan kewarganegaraan penulis blog tersebut, melampau sungguh!!! siapalah kita nak menilai dosa pahala orang lain, kewajipan kita yg hidup mendoakan kesejahteraan semua muslimin dan muslimat yg telah kembali ke rahmatullah.... Mudah2an ditempatkan bersama2 orang2 yg beriman dan beramal soleh. Jangan nampak yg buruk sahaja, yg baik kita tak tahu.. Kadang2 mengata orang, diri kita sendiri banyak yg tak betul. jagalah adab orang melayu, hormat orang lain terutamanya Sultan kita, siapa lagi yg kena hormat kepada Sultan, kitalah rakyat jelata kena taat setia dan tak berbelah bagi dan yg penting mendoakan kesejahteraan umat Islam keseluruhannya dunia dan akhirat.

    BalasPadam
  46. salam semua,anak jati johor tidak akan berdiam diri.disaat rakyat johor bersedihan dgn kemangkatan sultan ada pula yg beseronok menghina,aku anak jati johor yg bila mbuka mata akan terpandang istana besar johor.walau bukan duduk didalam istana ttp aku pasti kerabat diraja johor juga serta seluruh warga johor akan cari kau aduka taruna sampai kelubang cacing.jgn jd bodoh yg sengaja buat lawak ckp bakar gereja pun kena tangkap.kau bukan CIA,FBI atau INTERPOL boleh delete data perhubungan atau id/ip kau.mykad dah tentu kau pakai.selagi kau guna talian apa pun tak payah nk sembunyi atau nyamar jd sesiapa.ingat lah..

    BalasPadam
  47. Imbas sejarah Johor..Kota Tinggi. Handal? nak tunjuk hero? bukan menghina sultan.Baik buruk dia tetap berdaulat.nak jd mcm laksamana bentan? walau handal kecundang jua dgn daulat sultan sehingga tujuh keturunan.Dalam Lagu Johor, Allah Peliharakan Sultan..turut dinyanyikan oleh seluruh warga johor setiap minggu,dan doa untuknya setiap jumaat.Buta sejarah,buta hati sampai hina sultan.mak bapak kau mesti sedih dpt anak mcm kau.rasanya mak bapak kau pun dah kena maki bebakul dgn kau.kau bukan manusia,aku rasa kau lah dajal yg bertopengkan manusia.Hidup Johor Bangkitlah Rakyat Johor.Daulat Tuanku!

    BalasPadam
  48. saudara pun jadi tunjuk bebal dalam soal agama berhubung air jampi. jampi soal lain, air bacaan surah yaasin, surah-surah terpilih, ayat-ayat al-quran yang lain, hadis nabi dll memang tak salah digunakan untuk tujuan perubatan dalam islam. bagi orang islam, ini satu ikhtiar. nampak sangat kamu memang jahil dalam perkara ini. jangan kait dengan tok guru. nak kata bodoh sangat kamu ni macam melampau sangat tapi memang begitulah, terima kasih.

    BalasPadam
  49. wlpon sya ne dduk kat Sabah, xda sultan, hanya Yang Dipertua Negeri..namun kami sangat hormat sebagai raja..inikan lagi rakyat Johor..mesti marah dan berang..bila baca tulisan adukateruna 2 pon saya naik marah..dia xtau ka rukunegara..saya sokong pemilik blog 2 patut dibagi pengajaran..jangan menimbulkan lagi isu baru sedangkan isu penggunaan kalimah Allah 2 pon buat kita rasa sakit dan takut...sentimen agama dan perkauman jangan sekali2 dijadikan bahan senda gurau...

    BalasPadam
  50. Yang peliknya, macamana nak dakwa. Dia tak sebut nama pun. Entahlah, kalau mahkamah UMNO yang kendalikan kes nie mungkin menang.

    BalasPadam
  51. assalamualaikum.disini saya ingin berkongsi sedikit pengetahuan.sesungguhnya sebagai orang yang normal,yg tahu agama,kita tak boleh menghina atau mengaibkan nama orang yang telah meninggal dunia.bukan hanya kerana baginda itu sultan,tetapi kerana baginda juga makhluk tuhan yang tidak terlepas dari salah dan silap.apa yang perlu kita buat ialah mendoakan semoga rohnya dicucuri rahmat.segala kesalahan kita akan dapat balasannya diakhirat nnt.kepada penulis blog (adukateruna),ingatlah,satu hari nnt kita juga akan mati.kamu tidak tahu apa pembalasan yang akan kamu terima.mungkin ada orang yang benci kepada kamu.mungkin juga nnt ada orang yang mencaci hina jenazah kamu.pada masa itu cuba fikir apa yang akan dirasa oleh sanak saudara kamu apabila dicaci hina..renung2kanlah.

    BalasPadam
  52. Setiap manusia itu hamba Yang Esa..sama di sisi Allah...Yang membezakan cuma amalan kita. Sebagai hambanya, x perlu lah mengadili orang lain, baik atau jahat, biar Allah yang menentukannya.X bermoral andai menhina orang yang dah tiada..Walau x berkuasa seperti dahulu, Sultan adalah tonggak utama bangsa dan agama.Perlu dihormati..Bagi yang menghina institusi raja, berfikir secara waras sebelum melontar pandangan yang menggambarkan kebodohan sendiri.Jangan biar emosi menguasai akal..Berasa malulah mendedahkan keaiban sendiri...Sebagai anak jati Johor, aku sedih dan setuju jika tindakan sewajarnya diambil supaya insiden yang telah banyak kali berlaku ini tidak ada sirinya lagi selepas ini...
    Moga blogger yang berfikiran cetek tak sewenang2 melontar pandangan bodoh mereka lagi selepas ini...Al-Fatihah kepada Sultan yang kami sayangi dan hormati..Daulat Tuanku...

    BalasPadam
  53. x sepatutnya die buat kenyataan mcm tu.. org nie ptt sedar dan bertaubat die idup di dunia bkn kekal selama-lamanya sampai mase die kembali juga kepada PenciptaNya.. sepatutnya kita doakan yg terbaik untuk Al-Marhum bkn menghina org yang telah meninggal.. x kira la sape pn samada di kalangan Raja, Sultan, pemimpin atau rakyat kene same2 berdoa untuk kebaikan dan kesejahteraan supaya kita sam2 dapat pahala bkn doakan kn utk keburukan.. kita nie yg masih idup d dunia nie sbg hamba Allah maka doakan buat lah perkara yg baik untuk bekalan kita di akhirat.. kepada yg buat kenyataan tu cepat2 la bertaubat..

    BalasPadam
  54. Cube kita bayangkan kalau ahli keluarga kita yang meninggal, pastu senang jer org lain kutuk masa kite tengah sedih kerana kehilangan org tersayang?? mamat samdol tu main hentam jer, pikir la skit perasaan org lain..Sultan Johor, Rakayat Johor dah tersinggung.. Sebagai Rakyat Malaysia, saya turut terkejut dengan tulisan macam tu yg ditujukan kepada Seorang Raja yang memerintah dengan sangat baik. Bodoh benar si Aduka tu, kononnya mengaku pejuang Islam, tp perangai cam setan..tunggulah balasan dari Allah swt nanti...Al-fatihah kepada Almarhum Sultan Johor..Daulat Tuanku, Daulat Raja-raja Melayu, Kami berdiri teguh dibawah Pemerintahan Tuanku!!!!

    BalasPadam
  55. tanpa nama jam 8.42am, jgn buat kenyataan berbaur politik.tiada terbabit soal UMNO/PAS/PKR atau Parti politik.Aku Anak Jati Johor sudah meneliti apa kandungan yang aduka taruna tuliskan TOLONG CARI DAN LIHAT BODOH!!!!ada mata guna kan ada otak pakai bukan letak dekat lutut.Ramai bloger yg copy walau pun si bangsat tu da delete.Aku anak jati Johor siap print.Dan..Lihat kenyataan permohonan maaf si bangsat tu.Aku rasa kau pun buta I.T anjing menyalak kau pun menyalak tapi tak kena tempat.Yang menyalak dah lari kecut telur tinggal kau nak jadi pembela.Nak tunjuk handal sangat keluar lah buat kenyataan kat TV3 jd pembela.Tidak ada mana2 ketua Parti pembangkang yang nak bela orang macam si bangsat dan juga pembela ni.Dah terang lagi menyuluh.Bodoh taknak belajar,,tak tahu taknak bertanya sama lah kau macam Adukataruna Bodoh!!

    BalasPadam
  56. Salam.
    Kepada penulis blog AdukaTaruna
    , insaflah...Apa perasaan kamu jika ayat seperti itu kamu dengar apabila ayah & ibu kamu meninggal???...atau ahli keluarga kamu???.
    jangan kerana mulut badan binasa. Semoga ALLAH bukakn pintu keinsafan kepada kamu. Tapi sebagai anak jati johor, saya tetap kecewa dan terluka dgn perbuatan kamu...

    BalasPadam
  57. MasyAllah ada lg mnusia yng mcm ni dlm dunia....sungguh memalukan... knp lh Tuhan mnjdikan kamu manusia yg tpelajar tp tdk thu mggunakan akaldan fikiran..... Serah diri jela kat pihak berkuasa....

    BalasPadam
  58. Fuck this PAS blogger... PAS BLOGGER..!!

    BalasPadam
  59. apa cerita ngan prebet adam? dah dapat ke dia tuntut bela kematian adiknya kerana di pukul dgn batang golf? siapa nak jawab ni? ada kah keluarganya pernah membuat kenyataan mengampunkan pembunuhnya?

    BalasPadam
  60. assalamua'laikom.. saya rasa dosa paling besar bakal ditanggung oleh pemilik blog ini kerana membiarkan perkataan caci maki carut dan kata2 kesat keluar dalam laman ini. ingat bahawa orang yg sengaja membiarkan perkara2 yg tidak baik terpapar diblog nya sedangkan beliau ada kuasa utk menghalangnya maka berbeban2 lah dosa yg ditanggung oleh si pemilik blog ini. Hairan gak tak takut dosa ke si blogger ini. malah tindakan blogger memaparkan pkenyataan aduka juga tidak patut diulang siar. cukuplah kpeada mereka yg berkesempatan membacanya tak perlu diteruskan...tak kiralah apa alasa sekalipun kerana dari 1000 orang tahu kini dah jadi sejuta orang tahu... kalau nak jaga keaiban si mati bukan ini caranya... so baik buangkan kenyataan dari aduka serta ulasan dari anda... mungkin anda juga bakal kena tangkap utk didakwa kerana bersengkokol dgn aduka

    BalasPadam
  61. yang salah tetap salah dan harus deberi hukuman agar tidak terulang lagi dimasa hadapan. hukuman dijalankan secara terbuka dikhyalak ramai bagi peringatan semua rakyat bahawa institusi diraja harus dihormati. al-fatihah buat almarhum sultan johor.

    BalasPadam
  62. mari kita sedekahkan alfatihah buat almarhum terlebih dahulu.....
    saya tidak mempunyai bukti mengenai kesahihan masalah ini..
    tapi andai kata itulah yang berlaku..
    saya hanya ingin memberi sedikt komen
    memang memalukan bangsa melayu..
    sepatutnya orang yang menulis blog ni perlu berfikir...
    kenyataan seolah-olah sedang memalukan almarhum...
    kepada yang menulis blog gunakanlah kewarasan akal yang di beri tuhan..
    kalau ada yang tidak puas hati seelok-eloknya berdepanlah sendiri dengan kerabat almarhum...
    nasihat sebagai sesama umat islam hilangkanlah amarahmu dengan mengambil wudhuk yer...
    jadi bak kata melodi jangan bikin panas..

    BalasPadam
  63. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  64. terima kasih kepada anda semua yg memberi komen dan menyokong untuk menentang penulis blog tersebut. tiada unsur parti politik di dalam ruangan ini tetapi biarlah keadilan dalam bentuk keduniaan yg mengadilinya.. keadilan yg sebenar-benarnya biarlah Allah S.W.T melakukannya..

    saya merujuk komen Tanpa Nama yg 'memuji' saya sebagai bebal.. secara jelas saya bertanya bahawa wujudkah jampi serapah di dalam Islam? dalam masyarakat Melayu lazimnya jampi serapah itu di selikan dengan perkataan2 yg tidak diketahui maksudnya dan sesetengah golongan cerdik pandai agama mengatakan bahawa jampi serapah, tangkal dan azimat boleh membawa kepada syirik. begitu juga ayat2 Al-Quran, sebenarnya bukan ayat itu yg menyembuhkan tetapi adalah Allah S.W.T Yang Maha Menyembuh Segala Penyakit..

    terima kasih..

    BalasPadam
  65. Assalamualaikum....
    minta maaf...klu2 ada tersilap kata.saja je nk beri pandangan yg belum pasti betul.
    manusia islam ni,klu tidak sayagkan islam dan tidak mahu kn islam,payah la untuk dibawa berbincang...sebagai seorang islam,apa2 yg hendak kita katakan..apa2 yg hendak kita lakukan kn..mestilah merujuk kepada apa yang islam berikan panduan..benar atau salah apa yang kita perkatakan dan lakukan rujuk pada pandangan islam..

    Sebagai negara islam, kita ada pemerintah islam yg menjalankan undang2 untuk rakyat.mana yg silap perlu diperbetul kn.hakikatnya apabila kita berckp, bercakaplah sebagai manusia, manusia mendengar sebagai manusia dan berkelakuan sebagai manusia maka manusia akan
    memadang sebagai manusia.Islam membentuk kita menjadi insan yg menghampiri kesempurnaan.sebagai umat manusia yang berakal, perlu ada perbincangan yg sihat dan berakhlak dan jgn bertindak melulu ibarat kita tidak berakal sempurna.

    Amat...

    BalasPadam
  66. Salam..

    saya tiada masalah untuk berbeza pendapat..bukankah berbeza pendapat itu mampu menghasilkan sesuatu yang terbaik?

    maaf, saya bukanlah seorang yang berilmu tinggi dalam bab2 agama ni tetapi setidak-tidaknya saya tahu membezakan mana yang baik dan buruk..

    peliknya di sini ialah wujud kelompok manusia Islam mengaku tinggi agama tetapi cinta kepada perpecahan..

    pemimpin tidak sepatutnya di hina..

    BalasPadam
  67. Sudah-sudahlah...walaupun saya ni bukan org johor tapi sedihlah dgn apa yang terjadi..biarlah pihak bertanggungjawab menguruskanya.. janganlah di panjangkan cerita ini...bersatu dan berdamailah utk kesejahteraan org melayu semua.

    BalasPadam
  68. bukan hendak panjang2 kn cite...tapi..mau meingat kn yg lalai...islam mau ingat meingat kn antara sesama islam...saya pun tidak cite kn pasal sultan..saya mau sama2 ingat...

    saya suka cite yg baik2..saya suka berbuat yg baik2..dan saya takut dlm kelalai diri saya sendiri dan manusia sekeliling...

    BalasPadam
  69. takpa! jgn bimbang! saya telah ambil maklum semua cadangan dan akan mengambil tindakan susulan dss. harap semua bersabar. sementara tu layari http://www.jushebat.com/pakmanjutawan atau http://www.myrewards.com.my sambil mencari ketenangan jiwa yang kekal abadi, isnya'Allah

    BalasPadam
  70. kita memang patut menghormati Sultan atau pemimpin tapi tengok le sultan dan pemimpin tu camne. kalau dah dorang pun tak pernah nak hormatkan rakyat camne tu....cuba ingat peribahasa HANG JEBAT..'RAJA ADIL RAJA DISEMBAH, RAJA ZALIM RAJA DISANGGAH' LU PIKIR LA SENDIRI

    BalasPadam
  71. PERANGAI SULTAN PUN TAK SENONOH CAMNE RAKYAT NAK HORMAT DAN SAYANG... LU PIKIRLA SENDIRI....

    BalasPadam
  72. Klu nk berkata ikut kn akal...jahanam binasa diri sendiri...islam mengajar apa dan patut manusia kata kn dan laku kn...HAK utk rakyat dan pemimpin utk berkata2 dan melaku kn sesuatu...utk manusia membenci dan sayang pada apa2 sekali pun..islam mengajar...klu kite nk ikut kn jebat tuah ni semua...adoiii ..walau pun dunia ini hanya lakonan utk sementara..apa2 pun..merujuk la pada islam..ikuti la pandangan islam.. sorg arab baduwi berjln 2 ari 2 mlm..berjumpa nabi..ya rasulALLAH org yg bagai mana ALLAH cinta dan sayang....nabi menjwb..engkau bagaimana..org itu menjwd..saya suka berbuat baik..dan saya suka org lain berbuat baik...kn bagus kite ikut mcm tu...ni org ajak gi disco gi curi ayam kita ikut..alahai..hehehe

    BalasPadam
  73. saLam..tahniah kepada penulis kerana bertindak untuk kepentingan agama & bangsa..siapa lagi yang mahu mempertahankan ketuanan MELAYU kalau bukan bangsa itu sendiri.Bangsa lain hanya menanti MELAYU berpecah bagi menanti kuasa yang ada berpindah tangan. Kita wajib lupakan percakaran politik yang terjadi dalam bangsa MELAYU hingga kita hancur dan ditambah pula dengan segelintir orang MELAYU sendiri telah berani menentang perlembagaan dan institusi raja..sedih dan terlalu hiba memikirkan keadaan ini. Bukankah ini idealogi dari bangsa lain untuk meruntuhkan sistem masyarakat MELAYU? Jangan lupa..kita diserang oleh 3 bangsa penjajah dan semuanya tewas hanya kerana TALI BARUT bansa MELAYU itu sendiri. Sokongan 200% untuk blog saudara...ISLAM, MELAYU dan JOHOR!!!

    BalasPadam
  74. --->Komen yang menarik perhatian saya ialah berkenanaan berkabung di dalam Islam. Soalan saya adakah air jampi tok guru itu ada di dalam Islam? Adakah wujud jampi serapah di dalam Islam? Jika tiada mengapa berebut-rebut untuk meminta air jampi daripada Tuan Guru?<---

    DALAM ISLAM ADA CARA PERUBATAN YANG MENGGUNAKAN AYAT ALQURAN BESERTA AIR.'ORANG MELAYU KITA PANGGIL JAMPI'!!!LAIN KALI SELIDIK ILMU AGAMA BARU PERSOAL BENDA BENDA MACAM NI!!!ORANG CETEK AGAMA MEMANG TAK TAKUT HUKUM ALLAH!!AURAT SEMUA BUAT MAIN MAIN!!YANG BESAR TERANG TANG TANG NAMPAK LANGGAR HUKUM,YANG KECIK HAMPA TALA!!APA NI?!!!

    BalasPadam
  75. Perangai sultan tak senonoh??? yang peliknya perangai mamat tu yg kaki liwat hangpa semua boleh pulak sokong...atau korang semua kaki liwat???

    siapa pertikai dulu mengenai hal2 yg dah jadi turun-temurun??? Jampi hanya orang Melayu tapi Islam tak ada.. Apa masalahnya??? kata nak berhujah menggunakan Islam yang sebenar??? Ni yang susah nak bercakap dengan orang yang terlalu beremosi dan anggap diri sendiri je yang betul..

    BalasPadam
  76. Tidak perlu menuduh mana-mana parti politik ianya tindakan individu itu sendiri.

    BalasPadam
  77. keretapi kalau kepala tak betul,ekor?fikirla..aurat ntah kemana..mana2 pemimpin pun sama..asalnya semua orang adalah pemimpin terutama dalam rumahtangga sendiri..kalau rumahtangga sendiri pun tak dapat nak jaga,hukum hakam pun dok pening tak dapat nak implement dalam rumah sendiri,aurat,haram halal pun kelam kabut,MACAM MANA NAK TADBIR NEGARA?NAK JAGA RAKYAT?BADAN BADAN AGAMA PUN SENYAP SUNYI,TAKUT KENA TINDAKAN 'UNDANG-UNDANG DUNIA'.TAPI AGAMA DI INJAK-INJAK DEK ORG LAIN.SIAPA YANG SUKA?SEKARANG,ADAT & DUIT LAGI PENTING DARI AGAMA..ESOK?LUSA?KALAU KITA TAK MULA DENGAN DIRI KITA SENDIRI,HATI KITA,IMAN KITA,TADAK SAPA YANG BOLEH TOLONG.NAK TUNGGU BALA MAI KENA BATANG HIDUNG BARU NAK SEDAR?DAH TERLAMBAT..SEKARANG HAITI KENA GEMPA BUMI..SAINTIS JADI BENGONG FIKIR KAWASAN BUKAN DALAM LINGKARAN GEMPA PUN BOLEH KENA..SABAH SARAWAK KENA 3.6 SKALA..(CORRECT ME IF IM WRONG)..SEMUA KENA INGAT..BALA NAK MAI BUKAN KENA INDIVIDU..

    BalasPadam
  78. Assalamualaikum,terlebih dhulu sy nak mntak maaf jikalau trsilap cakap atau trsilap apa2..

    --->Komen yang menarik perhatian saya ialah berkenanaan berkabung di dalam Islam. Soalan saya adakah air jampi tok guru itu ada di dalam Islam? Adakah wujud jampi serapah di dalam Islam? Jika tiada mengapa berebut-rebut untuk meminta air jampi daripada Tuan Guru?<---

    sy sokong knyataan Hamba, 2010 Februari 4, 14:56 serta Tanpa Nama, 2010 Januari 25, 07:13...

    Saudara, sepatutnya anda sebagai blogger, berfikirlah secara waras..selidik btol2 apa yg akan diutarakan..lebih2 lagi hal2 mngenai Islam..jangan kita sbgai mnusia trlebih kpd dunia shngga akhrat dipandang remeh..
    Anda marah dgn tindakan blogger mghina almarhum sultan, ya kita sbgai rkyat mmg ptot marah..tapi...bercakaplah dgn cara yg lebih baik...
    Saudara, sy bkn nak cari slah siapa2 dan mgkin sy tak brpihak kpd sapa2, tp sy trpanggil utk memberi sedikit kata2 yg mgkin blh membuka mata semua..

    Dan bila timbul hal2 agama seperti komen yg sy copy kat atas tu, kita sepatotnya lbh brhati2 bercakap..jgn brcakap ikut sedap jari menaip pdhal kita tak sedar apa yg kita ckp 2 sedikit trpesong..

    Ayat suci al-Quran sangat tinggi nilainya dan tidak tepat direndahkan tahapnya.. Begitu juga merenjis air bacaan Al-Quran..

    Cara komen saudara di atas seperti menentang sekeras-kerasnya air bacaan ayat2 suci Al-Quran..(jika anda tak setuju dgn pndapat sy harap maaf tapi tulah hkikat yg dpt sy lihat..)

    Allah Subhanallah Taala menentukan segalanya tapi kita sbgai umatNya harus mncari ikhtiar atas segala apa yg trjadi , bakal trjadi dan telah trjadi..

    Wallahualam...

    BalasPadam
  79. pada saya la ekk.. orang yang tulis blog tu memang betul. cuma cara penyampaiannya kurang bagus dan kasar. apa yang cuba disampaikannya adalah "mengapa jenazah sultan johor tersebut dibiarkan dan tidak disegerakan urusannya" bukan ke dalam islam ada mengatakan bahawa 3 perkara yang perlu disegerakan, salah satunya adalah pengurusan jenazah. tak kirala siapa orangnya, raja ke, rakyat ke... disisi Allah semua orang adalah sama...

    BalasPadam
  80. ye betol tu....

    pemimpin dijaga ulama dicaci...
    patot ker???

    dunia dah akhir zaman nampaknya....
    fikirlah secara bijak dan waras.....

    BalasPadam
  81. tak ada bahasa yg lebih sopan ke untuk nyatakan semua tu?

    ulama mana yg di caci? kalau betul2 ulama memang tak patut di caci..ulama yg mengkafirkan saudara seagama macam mana pula? menjatuh hukum ikut suka hati jika memberi kebaikkan untuk diri sendiri & organisasi..ulama ke? itu ulama politik yg gemar beretorik..

    dunia ni memang akhir zaman..anda semua juga perlu berfikir secara bijak..setakat bijak semua boleh jadi bijak..tapi nak jadi bijaksana memang sukar..

    BalasPadam
  82. hujah saya jelas mengenai air jampi..sekiranya saya Melayu maka saya menerima jampi itu wujud kerana Melayu itu sendiri..saya sudah rujuk perkara ini dengan pihak yg saya yakin lebih arif daripada saya dan pemberi komen yg lain.. JAMPI, TANGKAL, AZIMAT tidak wujud di dalam ISLAM..adakah membaca ayat2 suci kemudian meniup ke air itu JAMPI? JAMPI hanya ada di dalam masyarakat Melayu sahaja..

    *Saya sudah komen di dalam post "Komen kepada komen-komen.."

    BalasPadam
  83. -->tak ada bahasa yg lebih sopan ke untuk nyatakan semua tu?

    ulama mana yg di caci? kalau betul2 ulama memang tak patut di caci..ulama yg mengkafirkan saudara seagama macam mana pula? menjatuh hukum ikut suka hati jika memberi kebaikkan untuk diri sendiri & organisasi..ulama ke? itu ulama politik yg gemar beretorik..

    dunia ni memang akhir zaman..anda semua juga perlu berfikir secara bijak..setakat bijak semua boleh jadi bijak..tapi nak jadi bijaksana memang sukar..<--


    Ulama yang buat kerja tak betul memang kena caci..tapi ulama yang buat kerja betul2 kena gam?sedara,kalau setakat nak bijaksana dalam bercakap,tak guna sedara oi..sekarang ni orang melayu islam sendiri pun dah mula fikir guna logik akal yang terang2 logik akal ni hanya mainan sikafir laknatullah.(kalau nak komen,tolong faham ayat betul2..bijaksana la katakan..hahaa)undang2 islam letak tepi,dan2 guna undang2 org kafir..bijaksana ke tu?lain kali kalau nak bercakap pasal agama,selidik betul2 apa yang nak dihujah yang lansung tak terpesong.maksud sedara tok guru jampi yang macam mana?fikir la sedara..tangan2 kepala negara dan negeri yang bersentuh dgn bukan muhrim,bangga pulak menunjuk aurat isteri,sedara pulun nak cium,nak jabat.Kita tengok background seseorang sebelum menjatuhkan hukuman...ada otak,ada agama,tolong fikir cara org ada otak dan agama.

    saya tak menyokong sesiapa..saya tak pernah suka kepada mana2 pemimpin kecuali pemimpin yang BETUL2 BERAGAMA ISLAM,BUKAN HANYA PADA NAMA ATAU ISLAM HARI JUMAAT.TAK KIRA BANGSA ATAU KETURUNAN SELAGI DIA BERAGAMA ISLAM DAN PATUH SERTA DENGAN BERANI MENEGAKKAN AGAMA ISLAM.

    TAPI SEKARANG NI TOKSAH MIMPI LA NAK DAPAT MACAM SAYA SEBUT TADI..

    BalasPadam
  84. anda bebas mengatakan apa sahaja kerana itu hak anda..saya juga bebas mengatakan apa sahaja berdasarkan fakta..tak perlu saya nyatakan tok guru air jampi yg bagaimana, anda fahamilah sendiri..ketaksuban manusia yg bernama Melayu dan bukannya Islam..

    bab aurat saya tak mahu ulas sebab itu hak masing2..tapi adakah tahap keimanan seseorang itu letaknya pada tudung yg dipakai? bagaimana pula dengan mereka yg berkopiah dan berlagak ustaz penceramah yg hebat boleh menggelar mantan mufti perlis iaitu Dr. Asri sebagai Bapak Setan??? Waaa bila sesuatu isu berpihak kepada mereka maka mereka menyokong Dr. Asri tetapi sebaliknya pula berlaku jika tidak berpihak kepada mereka..

    sehingga kini tidak ada pemimpin yg benar2 Islam..mereka yg bergelar Tuan Guru sendiri mengeluarkan kata2 yg hanya berpihak kepada mereka sahaja sehingga mengizinkan bukan Islam boleh menghina Islam kerana mereka tidak tahu hal2 Islam..

    sia2 berhujah dengan mereka yg tiada nama kerana sudah tentu mereka yg tiada nama ini tidak memiliki kebijaksanaan dalam memilih nama..Islam banyak nama yg indah2..

    BalasPadam
  85. -->bab aurat saya tak mahu ulas sebab itu hak masing2..tapi adakah tahap keimanan seseorang itu letaknya pada tudung yg dipakai?<--ini yang saya cakap SEDARA tak paham undang2 islam.tak dinafikan ada yang macam musang bebulu ayam.sebab?macam saya dah taip kat atas tu la..TAK PAHAM UNDANG2 ISLAM & BUAT MAIN DENGAN AGAMA.

    -->sia2 berhujah dengan mereka yg tiada nama kerana sudah tentu mereka yg tiada nama ini tidak memiliki kebijaksanaan dalam memilih nama..Islam banyak nama yg indah2..<-- ADAKAH PERLU NAMA UNTUK KEBAIKAN?NAMPAKNYA SAYA SILAP BERHUJAH DENGAN ORG YANG HANYA MEMENTINGKAN NAMA.SAMA JUGAK DENGAN ZAMAN SEKARANG NI..NEGARA PULUN BUAT BENDA GAH2 SEMATA MATA UNTUK NAMA..BUAT MONUMEN,BANGUNAN,PI SANA PI SINI SEMATA MATA KERANA NAK GAH. SEDARA TAU TAK?YANG DAH TERMAKTUB BAHAWA BILA MENGHAMPIRI AKHIR ZAMAN,MANUSIA NI PAKAT2 BUTA & SENTIASA MEMBINA BENDA2 YANG HANYA GAH UNTUK TATAPAN..BEHENTILAH MENJADI ISLAM SEKULAR SEDARA..CUKUPLAH..

    BalasPadam
  86. saya menghormati pendirian saudara..adakah islam yg saudara agungkan itu benar2 islam? saya hormati label yg saudara letak pada saya "islam sekular"..saya juga tersilap kerana berhujah dengan yg tidak mementingkan nama kerana sabda Rasulullah s.a.w yg bermaksud "kamu sekalian pada hari akhirat akan dipanggil dengan namakamu dan nama bapa kamu maka hendaklah kamu memperelokkan nama kamu". (riwayat Abu Daud).

    ya manusia semakin buta kerana tidak dapat membezakan mana yg hak dan bathil.. dah jelas sekarang isu yg saya ketengahkan adalah berkenaan aduka taruna dan air jampi. saya rasa saudara memang arif dengan undang2 islam berbanding saya. sebelum saya menulis saya merujuk terlebih dahulu mereka yg arif mengenai hal ini.

    air jampi, azimat, tangkal, tiada dalam islam..ini pegangan saya..kita boleh kata mereka yg berpakaian tidak menutup aurat itu sebagai tidak memahami hukum islam tetapi kita jangan menjatuh hukum ikut hati sendiri kerana mungkin tahap keimanan dia lebih hebat berbanding mereka yg berlagak alim.

    saya menentang mereka yg menggunakan agama untuk kepentingan peribadi..saya juga menentang mereka yg menggelar saudara seagama dengan gelaran wahabi yang mereka sendiri tidak tahu apa itu wahabi.

    terima kasih kerana masih sudi memberi komen di ruangan ini walaupun sudah agak 'jauh' tertinggal di belakang artikel baru..

    BalasPadam
  87. -->adakah islam yg saudara agungkan itu benar2 islam?<--soalan apa ni sedara..?jgn guna ilmu setahun jagung untuk berhujah..jangan cuma merujuk artikel tentang agama dalam website..

    -->sebelum saya menulis saya merujuk terlebih dahulu mereka yg arif mengenai hal ini<--boleh saya tau siapa yang sedara rujuk?kalau benda baik tak perlu nak sorok2..betul?Ataupun cuma helah untuk menunjukkan yang sedara ni betul2 berotak?

    -->kita boleh kata mereka yg berpakaian tidak menutup aurat itu sebagai tidak memahami hukum islam tetapi kita jangan menjatuh hukum ikut hati sendiri kerana mungkin tahap keimanan dia lebih hebat berbanding mereka yg berlagak alim.<--yang tak menutup aurat,tak ikut hukum hakam tu lebih beriman?apa ni sedara..guna otak Allah Ta'ala dah bagi untuk fikir dengan betul..memang tak ada siapa tahu tahap keimanan seseorg..tapi kalau dgn buka aurat tu sedara cakap dia lebih beriman?takkan buta kot..bukan semata-mata fikir secara buta kerana DUIT.saya tak menuduh apa2..harap2 paham sendiri la sedara..hukum Allah jgn main2..jgn putar belit hukum hakam semata-mata kerana serakah.Lagi satu...kalau nak blogging pasal benda2 berkaitan agama,JANGAN SEKALI2 MEMPERSOALKAN HUKUM ALLAH!!

    BalasPadam
  88. saya rujuk orang arif yg tidak popular seperti mana alim ulama yg mengeluarkan fatwa dalam kes liwat..

    >yang tak menutup aurat,tak ikut hukum hakam tu lebih beriman?apa ni sedara..guna otak Allah Ta'ala dah bagi untuk fikir dengan betul..memang tak ada siapa tahu tahap keimanan seseorg..tapi kalau dgn buka aurat tu sedara cakap dia lebih beriman?takkan buta kot..<

    maksud saya jelas, kita jangan menghukum ikut suka hati. Hanya Allah S.W.T yg layak untuk semua itu. Bab2 iman seseorang adalah hak milik mutlak Yang Maha Agung. saya berfikir mengenai perkara ini menggunakan akal yg Allah S.W.T beri kerana otak yg sedia ada tidak mencukupi. kerana jika hanya menggunakan otak seseorang itu hanya memandang luaran sahaja & menjatuhkan hukum ikut suka hati.

    nasihat untuk saya jangan mempermainkan hukum Allah S.W.T itu sewajarnya diberikan kepada alim-alim ulama yg berfatwa ikut suka hati. pergilah nasihatkan mereka.

    bab menutup aurat menjadi isu, tapi bab mengumpat, maki hamun saudara seugama di pandang sepi..teruskanlah menggunakan otak tanpa akal itu..

    BalasPadam
  89. Sedara tau kan sesiapa yang beragama islam diharamkan menunjuk aurat kepada yang lain selain mahram?Then aurat ni kita tengok dari luar ke dalam?sedara tengok pakai telinga?kaki?hairan sungguh sedara berhujah tentang agama,hukum hakam,merujuk dengan yang arif tapi sedara mempertahankan tentang iman org yang buka aurat...PELIK LA SEDARA NI..SAYA RASA DALAM KELUARGA SEDARA NI TERUTAMA YANG PEREMPUAN SEMUANYA JENIS BUKA AURAT MERATA-RATA NI..MAAF LA YE..BUKAN MENUDUH TAPI INI YANG TERSIRAT DARI SEGALA HUJAH SEDARA SENDIRI.KALAU ORANG LAIN BACA SEGALA HUJAH SEDARA NI,PECAH PERUT DIORANG GELAK..

    BalasPadam
  90. kita tidak boleh menunding jari pada mana2 pihak.. itu namanye fitnah.. ALLAH S.W.T benci orng yg suka munuduh org laen tanpa bukti.. berdosa!!!.. saya cuma sampaikan sahaja.. ini semua telah dicatatkan di dalam AL-QURAN...

    BalasPadam
  91. Memang betul tak boleh menuding mana2 pihak..memang fitnah...kalau dibaca dari awal topik ni,nampaknya blogger ni yang banyak menimbulkan bunga fitnah pasal liwat,pasal hukum hakam,pasal aurat,alim ulama',terutama mempersoalkan hukum agama..saya tak faham sebab kenapa dia buat macam ni..SEMATA MATA NAK TARIK ORANG LAIN UNTUK TINGGALKAN KOMEN=ORANG BANYAK KLIK BLOG=DUIT BANYAK MASUK AKAUN?

    BalasPadam
  92. setelah membaca dari awal perbincangan aku telah membuat kesimpulan bahawa Muhammad Sukri Saadon ni juga blogger yang semacam Anduka Taruna...tetapi menghina Sultan dan menghina Agama ada bezanya..Ulama Warasatul Ambia'..Blogger ni sudah mengheret kesalahan Anduka untuk dikaitkan dengan Politik.. memang BEBAL

    BalasPadam
  93. Saalam Semua hurm sangat2 mendukacitakan still ada orang mcm ni yeh

    BalasPadam
  94. buat blog nak cari duit sampai menggadaikan agama....

    BalasPadam
  95. tok guru alim mana yg di cerca? pastikah alim ulama yg mengeluarkan fatwa sesuka hati hingga mengelirukan umat tu benar? jangan taksub berpolitik..

    pakaian tidak melambangkan keimanan seseorang.. jangan label orang yg tidak menutup aurat lebih teruk perangai berbanding mereka yg menutup aurat..keimanan tidak terletak pada pakaian..hanya Allah S.W.T berhak menentukan keimanan hamba-Nya..

    aurat di tutup khasnya bertudung, tapi kalau terjerit-jerit di jalanan apakah suara itu bukan aurat?

    *saya tidak mencari wang melalui blog..

    kalian tidak dapat membezakan antara pendapat & fitnah..kesemuanya berhujah berdasarkan emosi tidak matang..

    inilah padahnya apabila seseorang itu memiliki 'kuasa' untuk menentukan syurga & neraka kepada orang lain..

    BalasPadam
  96. saya juga kecewa kerana masih ada orang melihat keseluruhan iman hamba2 Allah S.W.T hanya pada cara berpakaian & penampilan..

    BalasPadam
  97. Oleh kerana ia alim ulama semestinyalah dia tidak menolak Islam, hukum-hukum Allah ..habis yang menolak Hukum islam seperti yang ada dalam Line Saudara Syukri itu bukan alim ulama namanya .alim ni ialah org yg berilmu...jadi yg mengelirukan tu bukan dari alim ulama, alim ulama dah sememangnya berada dalam parti politik yang berteraskan islam, kalau yang menolak islam tu bukan alim ulama namanya, dah tentulah alim ulama yang berada dalam aliran Korang bukan alim ulama sebab menentang Islam dan hukum allah..

    Pakaian menutup aurat tu dah hukum dia wajib, kan senang nak nilai kalau dah tak tutup macammana ada iman pulak..kalau yg tu pun tak tutup apa tah lagi benda2 lain...(Bini dan sedara awak tak tutup la tu, kalau tak apasal dok bela sangat)

    Yang dok menjerit dalam TV menyanyi atas pentas tu agak2nya la hebat iman mereka tu yee..menjerit untuk membela agama ko kena faham..

    Persoalan seterusnya tentang syurga neraka ni...yg ni aku label ko sebagai bengap...allah dah cerita dalam al-quran ciri2 yang masuk ke syurga dan ciri2 yang masuk ke neraka..bukan ciri2 tersebut tok tok guru yang tentukan..Allah yang dah tentukan jadi alim ulama cuma sampaikan untuk memperingati...tapi kalau ko nak ke neraka jugak nak buat mcammana...dah allah kata tak pakai tudung allah campakkan ke neraka, gantung dengan tali yang panas, tuang api kedalam mulut..

    BalasPadam
  98. Payah nak tarbiah budak ni..nak kata tak cerdik,pandai buat blog..tapi pandai sgt smpai boleh persoal hukum hakam..ish3..SEMUA PASAL DUIT..ORG MELAYU YG MENGAKU ISLAM TAPI KIBLAT DUIT..SANGGUP DICUCUK HIDUNG DEK KAFIR LAKNATULLAH SEBAB DUIT..SGGUP TAYANG BINI TAK PAKAI TUDUNG BERJABAT TGN DGN BUKAN MUHRIM,SEBAB DUIT..DH BANYAK SGT MELAYU YG MENGAKU ISLAM YG PERANGAI SIKAP TUJUAN HIDUP SEMATA-MATA DUIT.BACUL PENAKUT DAYUS JAGA PERIUK NASI SENDIRI LANTAK ORG LAIN..BYK SGT DH..DR DULU SAMPAI SKRG...YG ANIAYA MELAYU BUKAN KAUM LAIN.YG JUAL MELAYU BUKAN KAUM LAIN..MELAYU JUGAK.SEMOGA DIBERI 'GANJARAN' YG SETIMPAL LAH HENDAKNYA...AMIN..

    BalasPadam
  99. biar shah rukh khan peluk pun tak pe...dato' tu

    BalasPadam
  100. salam....
    orang kita telah
    hilang adab sopan dan tatasusila
    menghina orang lain sama ada yang masih hidup
    malahan yang telah pergi
    tanpa rasa bersalah?????

    BalasPadam
  101. hina orang memang keji perangai tu...masalahnya pemilik blog ni mengaitkan org keji tersebut dengan ulama-ulama dan PAS....yang tu aku tak puas hati...bagi aku dia ni la celaka yang paling besar..

    BalasPadam
  102. memang lahanat betul la mamat syukri ni...dia ingat raja tu tuhan ka...

    BalasPadam
  103. wahai syukri yang hina.....ingat tuhan la mamat oiii

    BalasPadam
  104. tuhan? siapa tuhan kamu semua? waaaaa bila bab hina menghina boleh pulak kata ingat tuhan..sampai part korang hina orang lain tak ingat pulak nak kata "eh aku kena ingat tuhan.." aku tak tahu siapa tuhan korang..tuhan aku cuma 1, ALLAH S.W.T

    BalasPadam
  105. eh lupa pulak..memang betul raja tu bukannya tuhan, sama juga dengan 'wali selipar' tu, dia pun bukan tuhan..

    BalasPadam
  106. Raja adil raja disembah,

    Raja bunuh kedi golf,
    Raja Tembak org,
    Raja angkut pompuan org,
    Raja yg kerabat gengster,
    Raja yg bagi penampar kat mufti sbb tegur pakai emas,

    Raja yg macam ni, korang Rakyat Johor sembah la sampai bila bila.

    Insyaallah..sama sama dok sebelah unggun api kat neraker......

    BalasPadam