Followers

Selasa, Disember 28, 2010

Rakyat Indonesia BIADAB!!

SIAL!

BANGSAT!

BODOH!

BANGANG!

BAHLOL!

Tak kenang budi!

Berambus daripada Malaysia!

Memang patut negara tu selalu kena bencana!



Banyak lagi kata-kata spontan yang terkeluar daripada mulut saya dan rakan-rakan apabila membaca status di facebook milik Perdana Menteri, Dato' Sri Mohd. Najib Tun Razak. Status tersebut di buat oleh segelintir rakyat Indonesia yang secara jelas mempamerkan KEBIADABAN mereka selepas pasukan bola sepak Indonesia tewas kepada pasukan Malaysia pada pusingan pertama Piala Suzuki AFF 2010 di Stadium Nasional Bukit Jalil.

(daripada Facebook DS Najib Razak)

Sebaik sahaja tamat perlawanan bola sepak di Bukit Jalil, laman facebook Siswa Anak Johor turut menerima cemuhan daripada penyokong-penyokong Indonesia yang kebanyakkannya 'sesat' demi untuk mengutuk dan menghina Malaysia.

Daripada perlawanan bola sepak, perkara ini berlarutan sehingga kepada serangan terhadap Malaysia kerana beberapa perkara yang menjadi duri dalam daging kepada hubungan Malaysia dan Indonesia. Serangan peribadi dan cemuhan terhadap pemimpin negara turut dilakukan, termasuklah kepada Raja-Raja Melayu.

Mereka turut menuduh Malaysia mencuri budaya Indonesia. Seperkara saya nak nyatakan di sini kepada semua pembaca warga Indonesia yang membaca tulisan ini "PELAJARI TERLEBIH DAHULU SEJARAH NUSANTARA INI". Malaysia dan Indonesia adalah satu. Saya ulangi 1 atau SATU. Malaysia dan Indonesia dipisahkan hanya dengan sempadan politik. Sempadan politik yang di cipta oleh bangsa penjajah Inggeris dan Belanda.

Di Malaysia khasnya di negeri Johor ada kebudayaan kuda kepang (kuda lumping) dan barongan yang berasal daripada Jawa. Kesemua budaya itu bukanlah di curi tetapi di bawa bersama oleh mereka yang berhijrah ke Malaysia pada suatu ketika. Kenapa sukar untuk memahami perkara ini? Kenapa masih ramai yang mempertikaikan perkara ini sehingga hari ini? Adakah kerana terlalu sibuk berdemonstrasi sehingga tidak berkesempatan membaca penjelasan?

Semasa pasukan bola sepak Malaysia tewas kepada Indonesia di Jakarta dengan jaringan 1 - 5, rakyat Malaysia menghormati keputusan tersebut. Mengapa apabila Indonesia tewas kepada Malaysia segala bentuk provokasi dicetuskan? Itu menunjukkan tahap ketaksuban yang melampau dan mengetepikan semangat kesukanan. Jika tidak mahu menerima kekalahan tidak perlulah bertanding.

Lagu kebangsaan Negaraku dipermainkan. Pemimpin utama negara dipersenda. Nama Malaysia dipermainkan. Namun begitu saya berharap Malaysia khasnya rakyat Malaysia akan tetap bermurah hati menghulurkan bantuan kepada Indonesia jika sekiranya negara itu menghadapi bencana seperti mana Tsunami, gempa bumi, ledakan gunung berapi, banjir dan sebagainya.

Sememangnya mereka amat biadab dan kurang ajar! Mereka perlu di ajar! Tetapi mereka sudah tentu tidak mahu belajar.

Kepada semua marilah sama-sama kita mendoakan supaya pasukan bola sepak Malaysia berjaya memenangi perlawanan di Jakarta nanti. Sama-sama juga kita doakan keselamatan seluruh rakyat Malaysia di Indonesia daripada tindakan jahil segelintir rakyat Indonesia yang taksub tidak bertempat.

Harimau Malaya MEMBAHAM Sang Garuda!

13 ulasan:

  1. Saya menjaga rakyat mereka lebih 12 tahun. Kebiadapan bangsa mereka tidak menghurmati undang-undang dan adat istiadat Melayu amat menyakitkan hati. Mereka langsung tidak merasakan bahawa negara ini adalah negara orang lain. Itu dalam negara kita. Apatah lagi kalau mereka berada di negara mereka sendiri.

    Apa yang boleh aku katakan ialah mereka biada dan tidak tahu di untung.

    Tetapi, ada juga pemimpin negara kita yang berkiblatkan dengan mereka. Pergi berambus dari sini.

    agbr47: Ramai pulak Pakcik, Datok, Polis, Imigration, kontractor yang sanggup nak ambil rakyat saperti itu sebagai isteri?

    BalasPadam
  2. sesiapa yg suka budaya demonstrasi boleh ke seberang sana..sesiapa yg suka menabur janji 100 hari atau 16 disember juga boleh ke sana..sesiapa yg suka budaya liberal agama jangan segan2 juga ke sana..

    BalasPadam
  3. Bos add blog Taming Sari

    http://blogtamingsari.blogspot.com/

    Lahanat punya Indon... samapi begitu dia mengata kita...

    BalasPadam
  4. saudara,
    itulah realitinya manusia yang bergelar bangsa indonesia.tidak pernah mengenang budi sedangkan mereka semua mencari rezeki di negara kita...adakah mereka sedar dengan tindakan mereka tersebut menyebabkan masyarakat malaysia semakin muak dengan tindak tanduk mereka?
    apa yang lagi yang mereka mahukan, sekiranya tidak sanggup menerima kekalahan sebaiknya sekuat kebangsaan mereka perlu bermain sukan yang lebih lembut iaitu sukan bola kocek...mungkin itu yang sesuai kerana tidak melibatkan dua pihak.pastinya kemenangan akan berpihak kepada mereka sendiri...
    persoalan saya kenapa mereka tidak boleh menerima kekalahan dan tetap menyalahkan penyokong kita dengan menyatakan bahawa penyokong kita punca kekalahan mereka kerana ada segelintir penyokong kita memancarkan laser ke arah penjaga gawang skuad kebangsaan indonesia...seketika tadi sy tergelak membaca ulasan saudara syukri...sungguh lucu tetapi mempunyai maksud yang mendalam sehingga bernanah telinga kiri saya..syabas,ulasan yang bernas dan sentiasa bernas..itulah saudara syukri yang saya kenal sentiasa lantang bersuara walaupun kadangkala agak sensitif..tetapi dalam hal ini dihalalkan kerana mereka sendiri yang memulakannya.(sapa suruh jolok sarang tebuan..).berbalik semula tentang permasalahan tadi..sebelum ini semasa perlawanan peringkat pertama di stadium glora bung karno, penjaga gawang Malaysia menerima nasib yang sama seperti penjaga gawang mereka.tetapi pernahkah rakyat kitamempertikaikan?pernah rakyat kita mencaci lagu kebagsaan mereka dan perdana menteri kita?tidak pernah..di sini kita boleh lihat masyarakat malaysia mempunyai semangat kesukanan yang tinggi dan masih waras akal fikirannya berbanding rakyat indonesia yang senantiasa gila dari segala aspek.sepatutnya mereka perlu mencermin diri dan kepada jurulatih skuad kebangsaan indonesia perlu mencari penawar dan jalan penyelesaian dalam memperbaiki kesilapan skuad kebangsaan mereka..kadang kala saya terpikir sikap masyarakat kita yang terlalu baik hati ini menyebabkan mereka memijak kepala kita.mugkin selepas ini kita perlu kejap sedikit dengan mereka kot..(hanya pandangan peribadi).apapun saya doakan kepada skuad kebangsaan semoga berjaya menewaskan sang garuda yang sudah patah sayap.semoga piala yang kita impikan berjaya dibawa pulangke tanah air tercinta ini..kepada saudara syukri, teruskan dengan ulasan - ulasan yang bernas.sy senantiasa berada di belakang kamu....hahahaahahah

    from wak pan@pan_nuklear88@yahoo.com.......

    BalasPadam
  5. terima kasih atas pandangan itu wahai sahabat..

    BalasPadam
  6. aq sgt sdih apabila tanah air ku di caci mlhan lagu kebangsaanku trut dipermainkn dgn kata2 yg kesat...sgguh tdk b'pelajaran betul bg Manusia itu...jika hendak b'kata ap2 pk dlu jgn nk men ckp jew indo bodo...kau igt kitorang nie xskit kew...jika negara kau dilanda musibah MALAYSIA la jgak yg m'hlurkn bantuan...kami bkn hendk m'gukit tp t'rase mcm d'permainkn..apbla m'merlukn bantuan sggup merayu...klu kau nk thu org kau 17 org keja dgn aq nie...klu iktkn hati aq pksa jd mcm hamba..tp dy pom manusia..aq lyan dy dgn baik...manusia pom ad thp kesabaran jgak bro....lau negara kau ase benci kat MALAYSIA kau pggl blik semua org kau bia xde kat MALAYSIA...tp kau negara kau diorg nk keja ap???pngutip bulu ayam???mjor la pekerja indo yg kerja untuk company aq nie blh la....xde buat mslah...lau tdk aq......... xnk la ckp dlm nie...nie pekerja laki..lau kat umah aq aq pkai 2 org bibik..nk ambik sorg cian yati...so aq + sorg ag...aq pom punya hati perut jgak....tp ai ney klu ad pemain & penyokong MALAYSIA yg cedera d sbbkn masyarakat yg xBERTAMADUN....tggu la kesannye...hahahaha....no money no talk indo...

    BalasPadam
  7. Sekadar seuntai pandangan,

    Kita dh lihat betapa berbeza penerimaan rakyat Indonesia dengan rakyat Malaysia trhdp sesuatu perkara. Oleh itu, sebagai rakyat Malaysia, kte jgn terikut2 dgn cara mereka. Tunjukkanlah keperibadian kita sebagai rakyat Malaysia yang bertamadun dan mempunyai keperibadian yang terpuji. Kte tidak perlu trus terbakar. Andai ingin menepis kekejaman biar secara berhemah dan terpelajar. Tunjukkan kepada mereka bahawa rakyat Malaysia rakyat yang beradab...

    Apa2 pn, sy jg turut berbangga dengan kebangkitan dalam arena sukan negara kita... Bersyukur dilahirkan sebagai rakyat Malaysia... :)

    BalasPadam
  8. rakyat Malaysia memang beradab..tak ada masa berdemonstrasi di hadapan kedutaan indonesia apatah lagi melempar najis di situ..

    tahniah juga kepada pasukan bola sepak negara yg sedang bangkit..

    BalasPadam
  9. ajak puak indon termasuk org malaysia kita join mistisfiles. www.mistisfiles.blogspot.com

    ajakla sekali puak2 DAP yg kauvinis tu.

    BalasPadam
  10. cari "chaira irsada" sampai dpt dan balun cukup2, bawa ke isa bersama2 dgn pelindung dan penaungnya.

    BalasPadam
  11. ini ke sikap umat Islam? sanggup berasa selesa apb SAUDARA SEAQIDAH ditimpa bencana.

    berasa suka apb umat Islam susah adalah sikap org kafir

    bukannya semua org indonesia mcm ni. adakah negara lebih mulia bbanding Islam? korang menjulan2 negara, xtau ke sapa yg bg kemerdekaan kat malaysia ni???

    BalasPadam
  12. dasar malaysia tdk tahu MALU
    jika memang gak punya budaya ya jgn mengakui budaya negara lain donnnnnnnnnnnnnnnnkkkkkkkkk

    BalasPadam