Followers

Jumaat, Disember 02, 2011

Perhimpunan Agung UMNO : Akar Umbi di mana?

Salam dan salam sejahtera..

Minggu ini, parti terbesar umat Melayu beragama Islam sedang mengadakan mesyuarat agungnya. Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau UMNO adalah tunjang utama kepada Barisan Nasional dan parti yang berjaya menyatukan pertubuhan-pertubuhan serta orang Melayu untuk menuntut kemerdekaan tanah air ini.

UMNO lahir di dalam istana. UMNO tidak lahir di tepi jalan dengan laungan reformasi. UMNO tidak lahir kerana hendak membela seorang individu. UMNO tidak lahir untuk menghapuskan hak istimewa orang Melayu. UMNO tidak lahir untuk menjadikan negara ini sebagai negara republik. UMNO tidak lahir untuk menjadikan agama Islam sama haknya seperti agama-agama lain di negara ini. UMNO lahir untuk menyatukan seluruh umat Melayu/Islam bagi menuntut kemerdekaan seterusnya mengisi kemerdekaan sehingga apa yang kita semua kecapi hari ini.

UMNO tetap UMNO. Pernah 'dimatikan' seketika pada tahun 1988, namun begitu berjaya 'dihidupkan' semula oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan nama UMNO (Baru).

UMNO, walaupun pernah 'mati' seketika tetapi roh perjuangannya masih tetap sama. Demi AGAMA, BANGSA dan TANAH AIR.

UMNO tidak pernah mengecewakan kita semua. UMNO hanya sebuah parti, organisasi, wadah, dan platform. UMNO tidak bergerak secara sendirinya tetapi digerakkan oleh ahlinya. Di dalam berjuta ahli UMNO, ada barisan kepimpinan yang diberi tanggungjawab untuk membawa ahli dan parti menuju ke puncak kejayaan yang cemerlang.

UMNO hari ini sudah berbeza. Tersentuh hati saya apabila menonton rakaman ucapan wakil UMNO Kelantan (Bahagian Ketereh), yang sebak dan ikhlas menyatakan bahawa sukar melaksanakan tanggungjawab sebagai wakil rakyat. Beliau turut menyatakan supaya jangan ada yang berebut untuk menjadi pemimpin. Saya simpulkan ucapan beliau, kita perlu berjuang dengan ikhlas, tidak perlu berebut hendak menjadi wakil rakyat dan yang paling utama ialah tidak perlu menurut kehendak kaum-kaum lain yang cuba hendak menuntut yang bukan-bukan. Analogi kisah tuntutan Puteri Gunung Ledang kepada Sultan Melaka.

Keikhlasan itu penting dalam perjuangan. Jika tiada keikhlasan, maka akan berlakulah pengumpulan kekayaan apabila memegang sesuatu jawatan di dalam parti.

Sebagai ahli, saya memuji UMNO kerana berjaya membawa negara ini ke arah yang sangat cemerlang. Kejayaan ini diraih bersama dengan parti-parti komponen Barisan Nasional yang lain. Namun begitu, UMNO khususnya kepimpinan tertinggi perlu menyedari bahawa pokok yang rendang dan mempunyai daun serta buah yang segar, sebenarnya bergantung dengan akar yang memberi sumber kepada bahagian yang paling hujung di atas pokok itu.

UMNO perlu menghargai jasa ahli di peringkat akar umbi. Saya maksudkan kepimpinan parti sama ada di peringkat kebangsaan, negeri, dan lebih-lebih lagi di peringkat bahagian perlulah menghargai jasa ahli di peringkat cawangan. Ahli di peringkat akar umbi khususnya ahli di cawangan-cawangan inilah yang perlu dihargai kerana mereka bertungkus lumus bekerja untuk parti semasa pilihan raya. Mereka inilah yang memasang poster, menjaga poster supaya tidak dirosakkan oleh 'binatang-binatang' ternakan parti lawan semasa proses kempen pilihan raya diadakan. Mereka inilah yang menjadi pengundi 'totok' atau pengundi setia kepada Barisan Nasional semasa pilihan raya. Mereka ini jugalah yang hadir semasa mesyuarat UMNO di peringkat cawangan diadakan. Mereka ini jugalah yang hadir dan memeriahkan program-program UMNO seperti program Juara Rakyat jika diadakan di kampung-kampung. Persoalannya, adakah penghargaan diberikan kepada mereka?


Penghargaan. Penghargaan lazimnya diterjemahkan melalui sijil penghargaan. Semasa pilihan raya pula, ahli-ahli yang bekerja keras ini akan mendapat makanan dan sedikit pemberian kerana bekerja untuk kemenangan parti. Tetapi, mengapa tidak diberikan peluang kepada ahli-ahli di peringkat cawangan untuk merasai kemeriahan suasana Perhimpunan Agung UMNO di PWTC? Adakah Perhimpunan Agung UMNO di PWTC itu hanya untuk golongan-golongan elit UMNO? Adakah golongan-golongan bawahan atau bahasa kasarnya kami ini 'golongan bangsat' tidak sesuai dan tidak layak berada di sana?

Saya yakin akan ada pemimpin UMNO yang menjawab, "Sesiapa yang hendak pergi silakanlah, kami tidak halang". Mengapa UMNO di peringkat bahagian tidak menyediakan bas untuk membawa kepimpinan di peringkat cawangan untuk berada bersama di PWTC semasa Perhimpunan Agung UMNO? Adakah kerana belanja yang besar? Sewa bas untuk pergi ke Kuala Lumpur daripada Batu Pahat tidak sampai RM3,000.00 (tiga ribu RINGGIT). Apa salahnya UMNO Bahagian menyediakan beberapa buah bas untuk ahli-ahli di peringkat cawangan pergi ke Perhimpunan Agung UMNO? Sekadar menonton slot berita TV3, RTM, Awani di televisyen sahaja itu tidak memadai. Setidak-tidaknya mereka boleh jadikan kenangan selepas penat bekerja untuk parti.

Kos yang besar bukanlah alasan yang kukuh untuk tidak menyediakan beberapa bas kepada ahli di peringkat cawangan untuk turut sama berada di PWTC. Apa salahnya, kos membuat rombongan ke Indonesia, Thailand atau ke mana jua itu digunakan untuk ahli di peringkat cawangan?

Saya mendapat perkhabaran daripada sumber yang berada di PWTC, lokasi di mana berlangsungnya Perhimpunan Agung UMNO. Perkhabaran yang menyatakan bahawa blog rojak ini telah menyebabkan beberapa pihak panas punggung dek kerana teguran, andaian, analisis peribadi dan saranan yang saya catatkan secara ringkas, padat tetapi kadangkala merepek untuk tatapan umum. Saya ikhlas, dan dalam penulisan saya sebelum ini bukanlah hendak menutup pintu pihak-pihak tertentu tetapi itu hanya sekadar andaian dalam pemilihan calon yang dirasakan akan memberi kemenangan kepada parti.

Sekali lagi saya memohon maaf sekiranya penulisan saya sebelum ini menyebabkan beberapa pihak berasa tidak senang. Saya menulis berdasarkan maklumat yang saya perolehi daripada sumber yang boleh dipercayai. Tidak perlu sesiapa bertanya punca maklumat itu kerana saya juga mempunyai rakan-rakan di dalam UMNO Bahagian Parit Sulong, Batu Pahat, Sri Gading, dan Ayer Hitam.

Maaf, saya juga tidak mempercayai laporan drama ‘Gerak Khas’.

Saya juga hendak mengucapkan terima kasih kepada kepimpinan UMNO Johor kerana membaca penulisan di dalam blog ini. Saya berpegang kepada kata-kata seorang pemimpin UMNO, 

Jika kita bercakap dengan nada yang lembut, belum tentu suara kita dan apa yang kita sebutkan itu akan didengari oleh semua pihak. Jadi, kita perlu sesekali menggunakan kata-kata yang keras untuk menyedarkan mereka tersebut”.

Blog ini sudah terlalu banyak menulis memuji UMNO, apalah salahnya sekiranya saya sebagai ahli UMNO dan empunya blog ini menulis untuk menegur kepimpinan parti yang saya anggotai. Benar, sepatutnya saya menjaga keaiban dan tidak menegur secara umum di sini. Bagaimana pula saya hendak menyampaikan mesej yang jelas supaya diterima oleh kepimpinan parti? Sedangkan surat yang saya hantar semasa saya masih bergelar mahasiswa turut tidak direspon sehinggalah saya sudah bergraduasi? Itu cerita lama. Ya cerita lama tetapi sejarah tetap sejarah dan perlu diungkap semula untuk pengajaran mereka yang mudah lupa.

Alhamdulillah, saya bersyukur kerana belajar di sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam dan yuran pengajian saya diberi subsidi lebih RM9,000.00 (Sembilan ribu) oleh kerajaan yang ditunjangi oleh Barisan Nasional.

Saya menjadi mengisi borang keahlian UMNO selepas tamat tingkatan enam pada tahun 2007. Saya adalah ahli UMNO Bahagian Ayer Hitam. Jangan kerana dek teguran yang saya lemparkan ini, ada pihak yang saya wajar gelar sebagai pencacai pemimpin UMNO cuba hendak menegakkan benang yang basah.

Saya sayang agama saya. Saya sayang Negara saya. Saya sayang bangsa saya. Saya tidak akan bersekongkol dengan manusia yang cuba merosakkan Negara ini dengan niat “masuk UMNO nak jadi wakil rakyat dan nak cari kekayaan untuk diri sendiri”.

Sebagai ahli UMNO sendiri saya sudah mula menyampah dengan sebahagian besar pemimpin parti, maka tidak peliklah sekiranya beberapa rakan saya yang sama-sama menuntut di IPTA (orang Johor) selama ini yang menyokong UMNO (tapi bukan ahli) sudah berubah arah.

Teguran ikhlas kepada kepimpinan parti sama ada di peringkat kebangsaan, negeri mahupun bahagian, seperti mana kata-kata Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak beberapa tahun sudah,

"BERUBAH SEBELUM REBAH".

1 ulasan:

  1. saya bersetuju dgn saranan dan komen anda.TAHNIAH anak muda.


    Rahim Janggut

    BalasPadam