Followers

Isnin, April 12, 2010

Pelajar sekolah & rokok - Tak Nak Serius pun...

Salam.. Salam Sejahtera..

Baru-baru ini di media melalui ruangan berita memaparkan berita mengenai gejala merokok dalam kalangan pelajar sekolah. Perkara yang menarik ialah mereka yang bergelar pelajar sekolah itu merokok dengan keadaan lengkap berpakaian sekolah.

(gambar hiasan)

Ruangan berita itu memaparkan situasi yang berlaku di Kuching, Sarawak. Pada saya situasi pelajar sekolah merokok itu sebenarnya berlaku di mana-mana dan tidak hanya tertumpu di Kuching, Sarawak sahaja.

Mengapa pelajar sekolah merokok? Semasa saya menjadi penolong ketua pengawas pada tahun 2005 dan ketua pengawas tahun 2007, perkara ini sudah tidak asing bagi saya sendiri. Tempat-tempat seperti dalam tandas, blok-blok yang sunyi, dalam dan luar dewan yang tidak berpenunggu, dan tempat-tempat yang tertentu menjadi tempat utama untuk pelajar-pelajar menghisap rokok. Bukan sahaja pelajar yang merokok di situ, malahan ada juga cikgu yang merokok tetapi secara senyap-senyap tanpa pengetahuan pihak 'berkuasa'.

Sesuatu yang kerap diperkatakan oleh rakan-rakan saya yang menghisap rokok semasa zaman persekolahan ialah mereka ingin mendapatkan ilham. Sungguh banyak ilham mereka ketika menghembuskan asap ke muka rakan-rakan yang tidak merokok. Selain itu mereka turut mengatakan bahawa ingin menjaga badan, maksudnya di sini mereka ingin kekal 'langsing'. Faktor tekanan juga penyebab mereka menghisap merokok. Ada alasan yang diberikan oleh rakan saya ialah dia tertekan kerana tidak mempunyai duit yang cukup, tapi saya pelik kerana dia ada bajet untuk membeli rokok. Tak apalah, jangan nafikan hak mereka.

Untuk menghalang pelajar-pelajar sekolah daripada merokok, kerajaan telah menguatkuasakan undang-undang melarang penjualan rokok bawah 20 sebatang sekotak. Maknanya di pasaran kini hanya ada rokok yang di jual sekotak 20 batang dengan harga yang telah ditetapkan. (saya tidak merokok, jadi tidak tahu berapa harga sekotak rokok).

Adakah tindakan kerajaan itu berhasil? Pada saya tidak. Undang-undang sedia ada iaitu melarang penjualan terhadap mereka yang berumur 18 tahun ke bawah juga telah diingkari maka mengapa tidak peraturan baru itu?

Di tempat saya sendiri (saya tidak mahu nyatakan di Yong Peng sebenarnya) ada kedai runcit yang menjual rokok tidak disertakan dengan kotaknya sekali, maksud saya peniaga kedai runcit itu menjual rokok sebatang-sebatang kepada pelajar sekolah. Saya pun tak tahu berapa harga sebatang rokok.

Sikap peniaga seperti ini secara jelas melanggar undang-undang. Saya sendiri pernah membangkitkan perkara ini kepada pihak yang berkaitan dan peniaga tersebut telah di beri amaran oleh pihak berkuasa. Namun begitu, baru-baru ini saya mendapat berita bahawa peniaga kedai runcit itu masih lagi menjual rokok sebatang-sebatang kepada pelajar sekolah. Nampaknya keuntungan lebih penting kepada peniaga tersebut daripada masa depan pelajar-pelajar sekolah.

Kempen yang buat oleh pihak kerajaan pada saya tidak membuahkan hasil. Gambar-gambar ngeri yang dipaparkan seiring dengan kenaikkan kos harga rokok tidak mendatangkan impak yang besar kepada perokok. Sesuatu yang sia-sia untuk membelanjakan wang rakyat untuk kempen terhadap mereka yang merokok. Namun begitu langkah kerajaan itu perlu diteruskan kerana mungkin kempen itu tidak memberikan impak yang besar, sekurang-kurangnya ia perlu diadakan demi tanggungjawab bersama.

Kempen Tak Nak merokok pada saya perlu disusuli dengan menutup semua kilang rokok di negara ini. Saya teringat gurauan rakan saya mengenai iklan Tak nak, "memang saya TAK NAK rokok bengkok, saya nak rokok lurus..." Apa guna kempen yang memakan kos besar tetapi pada masa yang sama masih mengekalkan kilang rokok yang setiap hari mengeluarkan rokok untuk diedarkan ke seluruh negara. Namun kesan negatif penutupan kilang rokok adalah pemberhentian tenaga kerja kilang tersebut. Ada kesan positif dan negatif nampaknya di sini.

Untuk melakukan sesuatu tindakan, semua pihak perlu serius dan tidak hanya bertindak mengikut musim-musim tertentu.

2 ulasan:

  1. Kawan-kawan kita sendiri merokok..

    tapi cm dah tak ada cara nk nasihat..

    bagai mencurah air ke daun keladi

    BalasPadam
  2. jangan nafikan hak mereka untuk makan asap..

    BalasPadam