Followers

Khamis, Februari 18, 2010

Raya Cina?

Salam.. Salam Sejahtera..

Dengan keadaan fikiran yang kusut dan hati yang tidak tenang, kelmarin saya berjumpa dengan guru saya di Batu Pahat.

Semasa berbincang meminta pandangan dan nasihat, tiba-tiba saya diajukan satu persoalan yang mungkin boleh di anggap sebagai remeh tetapi sebenarnya tidak.

"Siapa yang bagi raya kepada orang Cina dan India?"

Saya terdiam seketika kerana saya perlu 'bijaksana' menjawab persoalan yang diajukan oleh guru yang berstatus Profesor itu. "Aduuhhh.. soalan remeh yang susah untuk di jawab..", kata-kata yang muncul dari lubuk hati saya.

Kenapa persoalan ini diajukan? Kita kerap mendengar ramai orang yang merujuk Tahun Baru Cina sebagai Raya Cina. Kenapa? Entahlah mungkin sudah menjadi kebiasaan.

Semasa sesi perbincangan itu barulah saya tahu bahawa Hari Raya hanya ada dua (2), iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.

Siapa yang beri Hari Raya ini? Jawapannya adalah Allah S.W.T.

Pernah beberapa rakan saya merujuk Tahun Baru Cina sebagai Raya Cina, dan dengan spontan saya menyampuk "Raya cuma ada dalam Islam...".

Walau apa pun, jika anda keliru mengenai perkara ini silalah rujuk kepada mereka yang mahir.

*Ini kenyataan daripada orang yang memiliki ilmu agama dan bukannya ulama' agama politik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan