Followers

Khamis, Februari 18, 2010

Komen kepada komen-komen

Salam.. Salam Sejahtera..

Merujuk kepada post saya yang bertajuk "Blog hina Almarhum Sultan Johor" yang bertarik 23 Januari 2010.

Terima kasih saya ucapkan kepada semua yang memberi komen khasnya kepada mereka yang berbeza pendapat. Berbeza pendapat adalah rakan berfikir yang baik.

Merujuk kepada persoalan yang saya timbulkan di dalam post itu yang berbunyi, "Adakah air jampi tok guru itu ada di dalam Islam?, Adakah wujud jampi serapah di dalam Islam?".

Sebelum itu saya akui bahawa saya bukanlah pelajar sekolah pondok agama dan tidak memiliki ilmu agama yang tinggi melangit sehingga mampu menjanjikan syurga kepada mereka yang berbuat baik terhadap diri saya.

Saya juga tidak mampu mendoakan diri seseorang itu untuk jauh daripada api neraka kerana saya sendiri tidak tahu akan nasib diri sendiri. Apatah lagi mengkafirkan saudara seagama sendiri.

Kenyataan saya di dalam post itu cukup jelas dan terang serta tidak perlu disuluh-suluh lagi.

Wujudkah JAMPI di dalam ISLAM? Saya mempersoalkan perkara tersebut sebagai seorang ISLAM dan bukan sebagai MELAYU.

Jika saya hendak menulis sebagai MELAYU maka saya perlu sertakan beberapa lagi contoh, umpamanya bersumpah demi bumi, langit, api, air, jin, jembalang dan sebagainya. *Cuba ingat baik-baik, siapakah yang pernah mengeluarkan kenyataan seumpama ini dulu...

Saya seorang Islam dan Islam yang ada di dalam diri saya bukan hanya tercatat di dalam kad pengenalan sahaja. Tuduhan yang mengatakan saya merendah-rendahkan ayat-ayat suci Al-Quran adalah tuduhan yang tidak berasas dan tidak bijaksana.

Adakah membaca ayat-ayat suci Al-Quran dan meniup ke dalam air itu JAMPI? Saya ulang sekali lagi bahawa di dalam ISLAM tiada JAMPI. Saya tidak menulis memBABI buta.

Kalau hendak dikatakan syirik, sebenarnya banyak lagi kata-kata kita yang tanpa kita sedari membawa kepada syirik. Contohnya apabila demam kita akan mencari panadol, apabila demam sudah reda kita akan berkata dengan spontan "panadol ni bagus sebab tu demam aku baik cepat..". Adakah kata-kata ini tidak membawa kepada syirik?

Sebelum menulis berkaitan ini saya sudah merujuk dengan golongan yang arif mengenainya.

Betullah apa yang diperkatakan oleh seorang Profesor di Batu Pahat, "Orang kita sekarang ni susah nak bezakan mana yang hak dan mana yang bathil..".

*Ini baru saya bangkitkan mengenai jampi, belum lagi mengenai tangkal, azimat, ayat Seribu Dinar yang dijadikan syarat 'wajib' di kedai-kedai, dan sebagainya.

**Nak tahu macam mana cara bersumpah yang sebenarnya di dalam Islam.

2 ulasan: