Followers

Isnin, Februari 08, 2010

Kes liwat yang lewat : Siapa MB Perak???

Salam.. Salam Sejahtera..

Meminjam kata-kata yang acap kali dituturkan oleh rakan saya iaitu "sorry to say la...", sebenarnya saya malas hendak menulis mengenai kes liwat yang sengaja dilewatkan perbicaraannya ini.

Bukanlah saya hendak membela sesiapa dalam kes ini sama ada si peliwat mahupun yang diliwat.

Hari ini seperti biasa sepatutnya perbicaraan kes liwat berlangsung dengan soal balas daripada pihak pembela terhadap pihak yang diliwat, akan tetapi perbicaraan kes itu telah ditangguhkan.

Perbicaraan kes ini telah ditangguhkan sehingga esok pagi bagi mendengar permohonan pihak yang di tuduh sebagai peliwat supaya Hakim Mahkamah Tinggi menarik diri daripada mendengar kes itu kerana dianggap sebagai berat sebelah.

Peguam yang mewakili pihak tertuduh membuat permohonan itu kerana keputusan hakim sebelum ini berkaitan dua artikel Utusan Malaysia yang dikatakan sebagai mempunyai elemen berat sebelah.

Secara peribadi saya melihat sudah menjadi peranan akhbar untuk memberi laporan kepada umum mengenai kes yang sedang dibicarakan itu.

Alasannya berkaitan dengan Utusan Malaysia. Utusan Malaysia yang berstatus surat khabar UMNO ada kaitan ke dalam perbicaraan?

Saya bukan hendak menyokong sesiapa dalam 'cerita' ini tapi saya naik muak dengan tindakan pihak yang cuba melengah-lengahkan perbicaraan.

Jangan kerana disebabkan keputusan itu tidak memihak kepada kita maka kita hendak mengatakan bahawa keputusan itu tidak adil. Jangan hendak melabel bahawa institusi kehakiman telah diliwat oleh mereka yang berkuasa.

Saya sedang menunggu keputusan daripada Mahkamah Persekutuan mengenai siapa yang sepatutnya menjadi Menteri Besar Perak, sama ada Dr. Zambry mahupun Nizar. InsyaAllah kalau tak silap mungkin esok (9.2.2010) keputusan akan diketahui.

Walau apa pun keputusan yang bakal diumumkan oleh Mahkamah Persekutuan saya sudah menjangka apakah reaksi yang bakal dilakukan oleh kedua-dua pihak.

Diharapkan jangan ada pihak yang mempertikai keputusan Mahkamah Persekutuan tersebut jika sekiranya keputusan itu tidak memihak kepada puak-puak mereka sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan