Followers

Rabu, Julai 29, 2009

Karenah Birokrasi..

Hell'000 Birokrasi..

Hari ini hamba pergi ke pejabat......atas urusan rasmi bersama rakan hamba. Nak dijadikan cerita hamba dan rakan hamba telah pergi ke tingkat 5 sebab mengikut papan tanda mengenai urusan yg kami perlukan..sampai di tingkat 5 kami diminta pergi ke tingkat 2..sampai di tingkat 2 pulak kami di minta pergi ke tingkat 3..nasib baik la bangunan yg sama..tapi syukurlah sebab layanan pun baik.

Hamba kena selalu berfikiran positif walaupun agak marah, nak buat apa lagi senyum je la..mungkin orang yg memberi arahan ke tingkat mana kami perlu pergi tu tak tahu apa2 jadi dia pun bagi arahan umpama kami ni bola yg boleh disepak ke mana2 je..

Birokrasi ini sebenarnya bertujuan nak mengagihkan kuasa kepada pihak2 yg sepatutnya..kalau 1 orang ada banyak kuasa nanti boleh jadi penyalahgunaan kuasa..

Suka atau tak inilah birokrasi dalam demokrasi..kat jabatan kerajaan pun ada birokrasi..kat hospital nak masuk atau nak keluar wad pun ada birokrasi..kat jabatan biasiswa atau pinjaman pun ada birokrasi..nak masuk tandas pun ada birokrasi jugak sebab kena bayar 20 sen..haaii dunia2

Hamba baru je belajar hal birokrasi ni kat kelas Teori dan Kaedah Sains Politik..Sebenarnya birokrasi ni asalnya dari perkataan "biro" yg merujuk kepada meja tulis untuk pejabat di tempat kerja. Jadi birokrasi ni bermaksud kuasa pejabat atau pemerintahan pejabat..

Birokrasi sebenarnya 1 konsep sosiologi & sains politik yg merujuk kepada cara bagaimana pentadbiran dijalankan..

Hamba cukup letih & malas nak berurusan dengan jabatan2 kerajaan atau hospital..urusan yg sepatutnya siap tak sampai 30 minit tapi meleret-leret sampai lebih 2 jam, kadang2 berhari-hari..

*Hamba cukup malas dengan karenah birokrasi ni..hamba dah letih sangat dengan benda ni, sampai hamba malas nak citer hal2 birokrasi kat post ni..kalau nak tahu apa bendanya birokrasi tu, carilah sendiri kat wikipedia..malas dah nak taip..

3 ulasan:

  1. malas nak taip???

    tu slh satu kerenah birokrasi gk tu...

    huhu

    BalasPadam
  2. birokrasi punya pasal semua jadi malas..

    BalasPadam
  3. camni la nasib saya yg sering brurusan ngan pejabat krajaan..suh gi sana sini..dr 1 tingkt ke 1 tngkt...tu ok lagi..ni dah suh ke daerah lain..naek darah tinggi tau..klau call jgn citer la..campak sana sini je smbungan tu..

    BalasPadam