Followers

Jumaat, Mac 05, 2010

Keluar parti..tak pelik ke???

Salam.. Salam Sejahtera..

Sejak kebelakangan ini saya cukup tertarik dengan sindrom keluar parti oleh wakil-wakil rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Satu persatu Ahli Parlimen PKR keluar daripada parti bermula dengan Ahli Parlimen Bayan Baru, kemudian Nibong Tebal dan yang terkini pula Bagan Serai.

Terdapat juga khabar yang mungkin itu saya boleh label sebagai khabar angin yang mengatakan bahawa Ahli Parlimen Batu iaitu YB. Tian Chua juga akan keluar daripada PKR dan menjadi wakil rakyat bebas. Khabar ini cukup menarik pada saya kerana YB. Tian Chua adalah 'orang kuat' yang menyokong Ketua Umum atau Penasihat PKR. Sungguh pelik jika beliau pula yang keluar daripada PKR.

Desas desus yang sama turut kedengaran terhadap Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, iaitu YB. Zulkifli Noordin. Pada saya YB. Zul ini sewajarnya keluar daripada PKR. Saya menghormati pendirian dan keberanian YB. Zul kerana beliau bertindak rasional dalam setiap apa yang berlaku dan pandangan-pandangan serta kritikan beliau juga boleh di terima.

Jika semakin ramai Ahli Parlimen atau wakil-wakil rakyat PKR keluar daripada parti, saya beranggapan seperti ada yang tidak kena di dalam senario politik negara khasnya dan senario politik PKR amnya.

Adakah tidak pelik apabila seorang demi seorang wakil rakyat PKR keluar parti? Apakah helah mereka sebenarnya? Adakah ini hanya sekadar sandiwara?

Alasan yang diberikan, pada saya sebenarnya tidak berapa kukuh. Walau apa pun itu adalah hak mereka.

Alasan PKR adalah mereka tersalah pilih calon. Alasan yang paling sesuai pada saya pula ialah wakil-wakil rakyat yang menang semasa pilihanraya umum lalu sebenarnya telah tersalah pilih parti yang sewajarnya mereka wakili. Pengundi juga tersalah pilih calon dan parti sebenarnya.

*Menantikan keputusan rasional daripada YB. Zulkifli Noordin.

1 ulasan:

  1. Memang pelik..Aku harap orang-orang barisan nasional jangan cepat bergembira dalam hal ni terutama orang-orang UMNO.. Ini bukan petanda yang baik.

    BalasPadam