Followers

Isnin, Januari 04, 2010

Masjid Kristian : Sembahyang atau Solat?

Salam.. Salam Sejahtera..

Salam tahun baru Masihi 2010.

Saya tertarik dengan kenyataan Menteri Besar Kelantan yang juga merupakan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Suatu ketika beliau mengatakan bahawa tidak salah jika ada orang bukan Islam menggunakan perkataan Allah bagi merujuk kepada Tuhan.

Baru-baru ini Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat telah menukar pendiriannya mengenai isu ini.

Saya tidak mahu mengulas panjang lebar mengenai isu ini kerana InsyaAllah kita semua sedia maklum mengenainya.

Tuan Guru mengatakan bahawa penggunaan nama Allah oleh agama lain tidak boleh dibenarkan sama sekali kerana ia akan menyebabkan kekeliruan dalam kalangan umat Islam. Ini adalah kenyataan terbaru Menteri Besar Kelantan.

Saya tertarik dengan kenyataan Tuan Guru yang mengatakan bahawa selepas ini mungkin mereka akan minta gereja di panggil sebagai Masjid Kristian.

Allah adalah Tuhan sekalian alam. Semua yang ada di langit, di bumi, didaratan mahupun dilautan adalah milik-Nya.

Saya pernah terdengar orang Cina beragama Buddha mengakui bahawa Tuhan mereka adalah Allah Ta'ala tetapi patung yang mereka sembah itu adalah perantara antara mereka dengan Tuhan. Hal ini saya tidak mahu ulas panjang lebar kerana saya sendiri tergamam dengan kenyataan orang tersebut.

Saya kerap bergurau dengan rakan-rakan yang mengajak saya pergi bersembahyang. Apabila mereka mengajak saya bersembahyang saya bertanya sama ada kita perlu ke masjid, kuil, tokong atau gereja? Pada saya yang paling tepat adalah mari kita menunaikan SOLAT.

Kenapa tidak menggunakan perkataan sembahyang? Sembahyang itu perkataan yang 'diMelayukan'.

Adalah sesuatu yang biasa kita dengar jika saya mengatakan Samy Vellu bersembahyang di kuil. Tetapi adalah tidak sesuai dan amat janggal jika saya mengatakan bahawa Samy Vellu berSOLAT di kuil.

Begitu juga halnya dengan nama Tuhan. Mengapa selepas lebih 50 tahun merdeka baru agama lain hendak menggunakan nama ALLAH sebagai merujuk nama Tuhan bagi mereka?

Adakah selama ini mereka tiada Tuhan?

Orang Islam sememangnya berpecah kerana berbeza ideologi politik. Akan tetapi mereka akan bersatu jika sekiranya agama mereka di ganggu.

*Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah mengubah pendirian mengenai isu ini. Saya ingin melihat pendirian terbaru PERSATUAN MAHASISWA ISLAM USM (PMIUSM) pula. Adakah mereka masih 'setia' seperti mana Ahli Parlimen Shah Alam? Tunggu dan lihat.

3 ulasan:

  1. Saya turut menanti komen terbaru Saudara YDP PMIUSM..Nak buat lawak mcm Nik Aziz juga agaknya...

    BalasPadam
  2. kita tunggu dan lihat komen rasmi tu.. kalau mereka tak komen, kkta anggap je yg TG Nik Aziz dah tolong jawab untuk mereka..

    BalasPadam
  3. kah...kah...kah...kah(pinjam cara ketawa tukar tiub)

    BalasPadam