Followers

Jumaat, November 20, 2009

Pisang goreng HARAM!!!

Salam.. Salam Sejahtera.. Salam Perpaduan.. Salam 1 Malaysia..

Saya kini masih berada di dalam wilayah autonomi universiti. Tatkala ramai rakan seangkatan di universiti-universiti 1 Malaysia sudah kembali ke kampung halaman di Batu Pahat, saya masih tetap setia menanti hingga ke penghujung semester ini. Ada urusan. - sengaja

Ketika sedang merenung ke langit yang terbentang luas, cuaca mendung hampir setiap petang yang akan diakhiri dengan titisan air hujan, kenderaan-kenderaan pula memenuhi jalan dan di padang pula ada yang sedang berlatih untuk acara sukan.

Ketika itu jugalah saya teringat apa yang pernah diperkatakan oleh guru saya mengenai gerai-gerai tepi jalan yang tiada lesen. Kenapalah boleh teringat benda-benda macam ini.

Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) lazimnya akan mengambil tindakan tegas terhadap gerai-gerai haram yang didirikan di tepi jalan. Di tempat saya khasnya di Yong Peng ada juga gerai-gerai tepi jalan. Atas inisiatif yang dilakukan Majlis Daerah Yong Peng (MDYP) telah menyediakan gerai atau medan niaga untuk peniaga-peniaga tepi jalan ini berniaga. Seperti berniaga makanan. Masih ada juga yang enggan berpindah.

Di kebanyakkan tempat (bukan sahaja Yong Peng) banyak juga peniaga gerai tepi jalan. Gerai-gerai ini lazimnya menjual pisang goreng panas, keropok lekor, air dan sebagainya.

Kebanyakkan gerai ini tidak mempunyai lesen atau keizinan daripada PBT untuk menjalankan perniagaan, walaupun perniagaan itu hanya kecil-kecilan. Inilah yang dikatakan sebagai gerai haram. Apabila dinamakan gerai haram maka gerai-gerai ini akan dirobohkan atau peniaga akan diusir daripada tempat tersebut. Seandainya kita membeli pisang goreng daripada gerai haram, ini bermakna pisang goreng itu juga adalah haram. Tak habis-habis nak menjatuhkan hukum...

Mereka yang berniaga di tepi-tepi jalan ini bukanlah orang yang kehidupannya senang dan mereka juga bukannya membuka cawangan restoran besar di tepi jalan. Pada saya eloklah para peniaga ini membuka gerai secara kecil-kecilan dan tidak dikenakan sebarang cukai. Itu pun jika mereka menggunakan gerai yang kecil sahaja.

Mana yang lebih elok, mereka membuka gerai di tepi jalan atau mereka membuka rekod peribadi di balai polis sebagai penjenayah???

Rasanya elok berniaga daripada mereka mencuri...

*Kita pun senang nak berhenti tepi jalan kalau nak beli pisang goreng..

**Gambar sekadar hiasan..

4 ulasan:

  1. Nak berniaga untuk hidup pun perlu ada lesen.

    Kat tempat aku selalu ada perkara macam ni.

    BalasPadam
  2. lesen tu lebih kurang macam cukai jugak la.. biasa la yg berkuasa nak cari hasil.. dulu buah kelapa sebiji pun kena cukai.. ayam seekor pun kena cukai..zaman duit

    BalasPadam
  3. aiseh! makan gerai tepi jalan yang tak ada lesen haram ker? la.... sian dorg biar la dorg cari rezeki lgpn kita gak snang klu on the way g mne2 lapar ker? ade gerai singgah jer la makan.... adui... ape la dorg ni org 2 pun nk cari rezeki jgk? tapi aku slalu jgk la makan goreng pisang dpn umah aku ni wlpn aku tau dia xde lesen tp dh lapar? aku bedal jer.. hehe

    BalasPadam
  4. betul tu nick..bab2 lesen tolak tepi yg penting hak kita..bab2 makan memang xde kompromi

    BalasPadam