Followers

Selasa, November 17, 2009

Terima Kasih - Kongsi Informasi..

Salam Sejahtera, Salam Aspirasi, Salam Perpaduan, Salam 1 Malaysia..

SHE101 - Hubungan Etnik, jam 9 pagi adalah peperiksaan terakhir untuk semester ini. Rasa fikiran agak lapang buat seketika.

Bercuti untuk sebulan dengan program yang agak 'kucar kacir' kesan kepercayaan terhadap pengarah projek yang diamanahkan di Batu Pahat, Johor. Asyik nak harap insan yang bernama Syukri pun tak boleh. Kena cungkil bakat yang lain juga.

Tanpa disedari, semester yang agak panjang di atas kertas rupanya cukup singkat di alam realiti. Berada di tahun 2 semester 1 rupanya cukup pantas masa berlalu.

Semester yang bermula pada 6 Julai 2009 sudah hampir ke penghujungnya iaitu pada 21 November 2009 (ada yang balik awal).

Pada saya inilah semester yang paling aman dan tenang sebagai seorang siswa. Kerana apa, saya merasakan bahawa sem ini seperti 'main-main' dan tidak sibuk atau kucar kacir seperti mana sem-sem yang lepas.

Disebabkan ketenangan itu jugalah, maka pada 12 Julai 2009 saya cuba untuk membuat blog. Sebenarnya blog ini adalah cubaan saya yang ketiga. Dua lagi blog saya sudah di padam kerana terlalu 'skema' dan agak 'kritikal' dalam mengkritik perkara-perkara tertentu.

Dengan wujudnya blog ini sekurang-kurangnya saya dapat menggunakan masa yang terluang untuk menulis, mengemukakan idea, menegur atau mengkritik pihak-pihak tertentu yang masih berada ditakuk lama, membuat kritikan sosial, politik dan pelbagai lagi.

Suatu ketika saya cukup memandang sepi blog sebagai medium menyebarkan maklumat. Tetapi selepas terpengaruh dengan Remie dan Nox @ Shahril, maka wujudlah blog syukri2103 ini. Terima kasih kepada rakan-rakan Candu Minda.

Sepanjang saya memiliki 'lesen' blog ini pelbagai maklumat dan kritikan yang diterima. Saya hargai kesemuanya itu.

Ramai juga rakan-rakan berstatus mahasiswa dan mahasiswi USM yang memiliki blog. Secara peribadi saya lebih gemar kepada penulisan yang berbentuk ilmiah kerana sekurang-kurangnya dapat menambah informasi. Pada saya mereka yang berani menulis berkenaan perkara yang serius adalah seorang yang berani berdepan dengan cabaran untuk mempertahankan hujah yang telah mereka tulis.

Rakan Candu Minda, Bro Shahril memiliki pengetahuan yang saya sendiri tidak ada, dan beliau telah berkongsi perkara itu di dalam blognya. Sama juga halnya dengan Izzuddin. Walaupun gaya penulisan Izzuddin kadangkala agak kritikal tetapi kesemuanya adalah realiti.

Walaupun begitu ada juga yang menjadikan blog sebagai 'Diari Umum'. Maaf saya tidak suka bermuka-muka. Pada saya adakah perlu kita menulis di dalam blog jika sekiranya kita putus cinta? Adakah perlu menulis di blog jika kita sakit hati pada seseorang? Malaysia adalah negara yang demokrasi, jadi sesiapa jua bebas menulis apa sahaja asalkan ia bukannya fitnah. Kisah putus cinta yang dimuatkan di dalam blog kadangkala boleh menjadi pedoman kepada mereka yang sedang berusaha untuk putus cinta.

Seperti kata Dr. Zaini - pensyarah Sains Politik, "Jangan nafikan hak mereka..".

Sewajarnya kita jadikan blog sebagai medium untuk berkongsi-kongsi maklumat. Saya tidak mengetahui apa yang anda ketahui dan anda tidak mengetahui apa yang saya ketahui, oleh sebab itu marilah kita masukkan info yang kita ketahui di dalam blog. (termasuklah putus cinta).

Saya terpaksa mengeluarkan empat artikel di dalam blog saya ini kerana kesilapan fakta, menjadi isu hangat, mendapat kritikan daripada pihak yang tidak boleh menerima kritikan, dan pelbagai lagi. Pada mulanya hanya ingin mengubahsuai sahaja, tetapi atas sebab kesilapan yang tidak disengajakan, artikel itu terus hilang.

Ilmu yang saya perolehi sepanjang semester ini amat bernilai. Di sinilah kita perlu mencungkil bakat dan daya kreativiti kita dalam melakukan sesuatu yang orang lain anggap remeh. Isu yang di tulis bukanlah rekaan, tetapi berdasarkan realiti.

Pada awalnya saya di tegur kerana dianggap sebagai anjing menyalak bukit. Idea dan kritikan dilontar tetapi tiada siapa yang menyambut. Alhamdulillah kesemua yang saya lontar itu telah disambut oleh mereka yang berkenaan. Saya hargai kesemua respon yang di hantar di ruangan komen, email dan YM. Saya juga hargai mereka yang mengutuk di belakang kerana mereka memang suka makan daging saudara seagama dan mungkin suka main belakang.

Walau apa pun, saya tetap saya. Syukri tetap Syukri. Hak tetap hak dan bathil tetap bathil. Jika saya tidak berani hendak mengatakan perkara itu sebagai perkara yang bathil, maka saya akan mendiamkan diri. Jika saya ada keberanian tetapi hormat untuk tidak mengatakan bantahan di hadapan pihak-pihak berkenaan, maka blog ini akan menjadi medium terbaik untuk saya menyatakan bantahan.

Saya tidak akan mengkhususkan blog ini sebagai tempat untuk 'sembang politik' sahaja. Seperti mana yang saya nyatakan sebelum ini, syukri2103 adalah blog rojak. Segala apa yang terlintas di benak fikiran dan penglihatan maka perkara itu akan disumbatkan dalam bentuk tulisan ke dalam blog ini.

Kepada rakan-rakan yang tiada komitmen sepanjang cuti semester ini, saya ucapkan selamat bercuti. Hargailah keluarga anda sepanjang cuti ini.

Terima kasih, wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan